Door Toscane

14 augustus 2017 - Florence, Italië

We zijn in Florence aangekomen! Na in 2 weken zo’n 1000 km gefietst te hebben, zijn we toe aan een rustdag. Die hebben we ingeluid met het draaien van een wasje (echt waar en echt nodig). Met een fles bier en een zak pinda’s hebben we met z’n tweeën een uur naar die ronddraaiende trommel zitten kijken… Morgen genieten van alle moois dat de stad te bieden heeft.

Gisteren waren we in Siena, het was er een gekkenhuis. Woensdag is er de Palio, de beroemde paardenrace, maar drie dagen daarop wachten zagen we niet zitten. De resterende vakantietijd (dank Rémy, voor je rekenwerk) is daarvoor te kostbaar.

Fietsen door Lazio en vooral Toscane was een feestje èn zwaar! Het prachtige landschap heeft veel reliëf en bijna elk stadje ligt bovenop een berg waar uiteraard ook de wegen naartoe leiden. De daaropvolgende afdaling is steeds de ‘beloning’.

Onze dagen kennen een min of meer vaste indeling. Om zeven uur ontstaat er in beide tenten veel gerommel; de luchtbedden lopen leeg, slaapzakken worden opgerold, tassen ingepakt. Om acht uur fietsen we weg. Na een uurtje scoren we onderweg bij een bakkertje een ontbijt en vervolgens fietsen we tot een uur of een. Na de lunch volgt een flinke pauze van een paar uur, meestal slapend in het gras in de schaduw. ’s Middags trekken we nog een paar uur door, waarbij een camping (of soms een hotel) op de navigatie is ingesteld. Daar arriveren we dan rond vijf uur (maar het wordt ook wel eens veel later). Tent opzetten, douchen, eten en ….. vroeg slapen. Voor ons beide een prettige regelmaat.

Alhoewel we het nog lang niet zat zijn, moeten we -gezien de tijd- langzamerhand wat meer gaan plannen. Dat zullen we morgen maar eens doen in  de schaduw van Palazzo Vecchio!

1. Henk Janssen:
    Hoi Theo en Thijs,

mooie foto's, het Toscaanse landschap is gewoon prachtig en heel herkenbaar! Maar met de fiets (zo lees ik in jullie verhaal) is het nog niet zo gemakkelijk. Jammer van de Palio, zou toch we bijzonder geweest zijn. We hebben dat helaas ook nog nooit live gezien, wel op film. Is best spectaculair en brengt vast een bijzondere sfeer in Siena. Het duur overigens maar heel kort, een paar minuten en dan zit het er al weer op.
    Gelukkig is Florence een prima alternatief. Veel plezier en een goed vervolg van de reis gewenst.
  2. Henk Janssen:
    15 augustus 2017
    Overigens, zie ik het op de foto nu goed dat jullie ook op de camping aan het meer van Bolsena zijn geweest waar we jaren geleden nog eens samen met jullie hebben gestaan? Los daarvan viel mijn oog op een fles "Moretti" bier. Het lijkt zo wel een trip downto memory lane. Proost!
  3. Hettie & Frank:
    En wederom dank voor verhaal en foto's! Hettie & Frank
  4. Nirma:
    Prachtige foto's!
    Wat een cadeautje om zo weer mee te kunnen genieten.
    Hee veel plezier nog samen. Wat een avontuur samen!
  5. Joke Wolters:
    15 augustus 2017
    Weer petje af! Wij liggen lui op een camping aan de Bodensee.Straks fietsen.Maar dat is in dit seizoen filefietsen.Wel lekker vlak!
    Nooit meer in het hoogseizoen op vakantie.Hoeft voor pensionado's ook niet.
    Dank voor jullie update en tot een volgende!!
  6. Jan Coppens:
    15 augustus 2017
    Het ziet er fantastisch uit. En ja, als in Florence bent is niet verkeerd om een dagje rond te kijken in deze stad.
    Veel kijkplezier en succes met het vervolg van jullie tocht. Nog even en de Alpen komen er aan!
    Gr Jan
  7. Henri:
    Ha Theo en Thijs,

Wat een mooie verhalen en stiekem ben ik wel jaloers dat ik niet op de fiets zit. Met jullie verhalen krijg ik toch nog een beetje een vakantiegevoel!
    Lekker blijven genieten!
  8. Leonoor Stunnenberg:
    Hoi Theo en Thijs!

Knap van jullie hoor zo een eind fietsen!
    Nico en ik zitten in Reims zonder fiets haha! Hier in de omgeving veel monumenten te zien van de eerste wereldoorlog!
    Geniet nog van de rest van de fietstocht naar huis!
    Groetjes Leonoor
  9. Rémy en Jeanne:
    15 augustus 2017
    Goed werk, mannen! Jullie fietstocht daar doet me ook terugdenken aan de roemruchte verhalen van Frans van Dooren zaliger, leraar klassieke talen aan het TBL, die je als leerling tijdens de les(sen) makkelijk kon verlokken te vertellen over zijn fietstocht (rond 1960) naar Rome. Een huzarenstukje in die tijd zonder versnelllingen en superlichtgewicht spullen!
    Succes met het laatste 'stukje'! Je hoeft gelukkig maar vóór in Nederland te zijn van jullie uit gezien.......
    Hou het heel!
  10. Danielle Dijkstra:
    15 augustus 2017
    Wat leuk geschreven Theo en leuke foto's, flink verkleurd zo te zien zeg! :) Fijn dat je het nog zo goed uithoud met Thijs haha. Succes maar weer mannen :)!
  11. Marjon:
    15 augustus 2017
    Heerlijk zo met ze tweeën en wat een mooie ervaring ...!!! Succes nog verder !!! Gr Marjon
  12. Ad en Tiny van Wassenaar:
    hoi Theo en Thijs,
    Ik weet niet hoever (fietskilometers) jullie van Bergamo af zijn ik zal het eens berekenen, het zou toch geweldig zijn als Rob (Smits) en ik met jullie mee konden fietsen, zomaar een halve dag of s'avonds samen een biertje drinken. Wij zijn volgende week in Bergamo en Como om door Lombardijen te fietsen als het herstel van mijn avontuur in Tiel zo voorspoedig verloopt zoals het dat nu doet en vervelende medische reacties uitblijven. Tot welke hoogte willen jullie blijven doorfietsen voor dat je de trein moet nemen om op tijd in Rossum te arriveren ? Welke landen verwachten jullie nog aan te doen ? Rob en ik zijn bijna helemaal rond met de voorbereiding, ik heb nieuwe Continenetals (banden), remblokken en versleten schoenplaatje's gekocht, morgen monteren, en in het weekend nog samen een lange tocht maken 150- 160 km maandag nog een van 190 km om de zit van 10 a 11 uur te ervaren. En dan moet het toch gebeuren hopelijk blijven we beide gespaard van blessures. Mochten wij deze vakantie elkaar niet treffen in Italie dan komen Rob en ik wel een keer naar Rossum om ervaringen uit te wisselen. Maak nog iets moois van jullie fietstocht door het laatste stuk Italiaans landschap.
    En voor Thijs, allez manneke benne zunig op up uwen poep.

groeten Tiny ,Ad en Rob.
  13. Lotte:
    16 augustus 2017
    Geweldige foto's en weer een mooi verhaal! Erg knap wat jullie samen doen, blijf ervan genieten! Voor je het weet, is het voorbij ;)