Van de voetbal naar de laars van Italië

5 augustus 2017 - Diamante, Italië

Het uitzicht tijdens de eerste fietsuren was magnifiek; op weg naar Messina aan onze linkerkant de rokende Etna, waar we een week eerder zo dicht bij de krater stonden dat we zowat stikten van de zwaveldampen en rechts de zee.

Die ochtend hadden we op de luchthaven van Catania afscheid genomen van onze geliefden en - door menigeen voor gek verklaard, maar beide met de instelling dat het de moeite waard is juist de grenzen van ‘het normale’ op te zoeken - ving ons avontuur aan.

Het algemene beeld ‘dat bij Messina Afrika begint’ werd bevestigd; een rommelige stad met vergane glorie, maar de overtocht van deze Siciliaanse havenstad naar het vasteland van ‘de laars’ gaf mooie vergezichten en verliep vlot.

We volgen zoveel mogelijke de kustlijn van de zuidelijke provincie Calabrië. Het geografische inzicht dat daarmee al te grote hoogteverschillen worden vermeden, werd enkele keren flink gelogenstraft; flinke klimmetjes en steile afdalingen wisselden elkaar af. Versnellingen, remmen èn onze conditie, die de afgelopen twee weken behoorlijk was aangeslagen werden op de proef gesteld. Temperaturen van rond de 40 (!) graden deden ons al snel overschakelen op de goede Italiaanse gewoonte om een uitgebreide siësta te nemen. Soms poedelend in de zee, soms slapend onder een oude olijfboom en altijd verse liters water bij de hand.

Thijs is een prima reisgenoot; hij is nieuwsgierig, heeft veel wilskracht, kan uitstekend koken en heeft meestal wel een goed verhaal. Dat hij me op steile hellingen voorbij fietst met een gezicht van ‘waar blijf je ouwe’ neem ik dus maar op de koop toe. Gelukkig is ook hij soms gewoon moe.

1. Nirma:
    Dag Theo en Thijs,

Wat een mooie belevenis samen! Heel veel plezier nog en geniet ervan.
    Hier wisselend regen en zon. Echt vakantie weer dus :-)
  2. Jet de veer:
    5 augustus 2017
    Komt me bekent voor die bravoure van die koters!! Laat maar gaan Theo!!
    Goede reis
  3. Danielle Dijkstra:
    5 augustus 2017
    Leuk om te lezen Theo! Het beeld wat je schetst van Thijs herken ik totaal niet.. ;). Veel succes morgen maar weer in die bloedhitte, een beetje te warm voor jullie, maar die regenbuien hier zijn ook niet alles!
  4. Joke Wolters:
    6 augustus 2017
    Mooi, zo' n ervaring met je zoon! En zo te horen wordt het zo langzamerhand tijd voor een e-bike, Theo!
    Vanuit Edinburgh, waar ik 4 mammadagen met Fenneke heb (Festival) een "warme"groet van Joke
  5. Rémy en Jeanne:
    6 augustus 2017
    Nooit geweten dat je van die aantrekkelijke tenen had, Theo!
    Hou het koel c.q. cool allebei!
  6. Hettie & Frank:
    6 augustus 2017
    Aan jullie gedacht toen we de temperatuur in Italië lazen. Calabria was decenia geleden de woonplaats van (schoon)broer Thijs. Famtastisch gebied met dito bewoners! Bij zo'n 23 graden gaan wij vanmiddag naar het cyclisch evenement "kermis in Dreumel". Schoonzoon Yvar en zoon Tom gaan te fiets van Nuenen naar Eindhoven. Veel plezier samen en rustkg aan wanneer de zon op z'n hoogst staat. Hettie & Frank
  7. Opa en Jolieke en Marlijne:
    6 augustus 2017
    Leuk! Tot nu toe nog niet heel veel spijt dat ik niet mee ben gegaan... succes met de steile hellingen! Opa wenst jullie ook veel succes

Xx