Over de Tiber

11 augustus 2017 - Bracciano, Italië

De rustdag in Napels deed goed en de afgelopen fietsdagen tikten we enkele keren de 100 km aan. Het waren mooie tochten langs de kust en verassend snel kwam  de Tiber (of Tevere), de rivier waaraan Rome is gebouwd, in zicht. Rome lieten we rechts liggen, wat nog niet meeviel; als variatie op het spreekwoord bleek dat zowat alle wegen naar Rome leiden! Wel bezochten we de ruïnestad Ostia Antica, de vroegere haven van Rome, en we waren onder de indruk van de opgravingen.

Uiteraard gaat tijdens onze fietstocht niet alles van een leien dakje. Zo zijn de tentharingen intussen aardig aan gort geslagen in de stenige campinggrond. Door het zweten stinken niet alleen onze kleren, maar ook de luchtbedden, want ook ’s nachts is het erg warm. We worden voortdurend geteisterd door de mieren die in kolonnes over onze tenten marcheren, als ware het een Romeinse veldtocht. De campings zijn veel te duur, zeker afgezet tegen de kwaliteit van het internet en de douches. Als wij willen gaan slapen, begint het kinderprogramma, dat tot in elke uithoek van de camping blijkbaar te volgen moet zijn. Mijn luchtbed is lek, wat me doet verlangen naar mijn boxspring. Thijs heeft last van een slaapzak (maar dit laatste probleem is alleen voor fietsers een relevant gegeven).

Overheersend echter is het plezier van het fietsen in een afwisselende omgeving, de mooie vergezichten, de contacten met allerlei prachtige mensen, zoals de boertjes die hun fruit aan ons verkopen en de Italianen in het algemeen. Wat die laatsten betreft kunnen we het stereotype beeld van de Italiaanse automobilist nuanceren; in het algemeen wordt er goed rekening gehouden met ons als fietsende weggebruikers en worden we met enig enthousiasme bejegend.

Intussen zijn we in Lazio aanbeland, om precies te zijn bij het meer van Bracciano. Hier liggen mooie vakantieherinneringen, nu 15 jaar geleden samen met Henk en Marian en de kinderen en het is gaaf hier nu met de fiets te zijn. Het meer is een belangrijke watervoorziening voor Rome, maar het waterpeil is meters lager dan normaal. Het uitblijven van regen en de hoge temperaturen zijn hiervoor verantwoordelijk, maar ook wordt onderzocht of door de recente aardbevingen er nieuwe breuken zijn ontstaan waardoor het water ‘weglekt’.

De komende dagen fietsen we door het binnenland richting Toscane. We laten ons leiden door ons gevoel en de navigatie. Weinig ligt vast (behalve het einde van de vakantie), niet het eindpunt maar het reizen is het doel.

1. Rian:
    11 augustus 2017
    Mooi verhaal weer mannen. Wat leuk dat jullie bij het meer zijn, en idd het lijkt alsof wij daar weer staan met de tent.
    Is hondje kwispel er nog?
    Pas op jullie zelf xx
  2. Joke Wolters:
    11 augustus 2017
    Wat een ontberingen, heren! Het kan verkeren, zei Brederode al....wij hebben regen en kou aan de Bodensee.
    Rian kan gerust zijn: met jullie onwelriekende lijven vallen jullie niet ten prooi aan de schone Italiaanse ragazze!
    joke
  3. Rémy en Jeanne:
    11 augustus 2017
    Het vordert weliswaar gestaag, mannen - waarvoor mijn oprechte waardering - , maar er resten nog maar twee weken tot het einde van jullie - niet mijn! - zomervakantie! Acht uur per dag - normale werkdag - maal laten we soepeltjes vaststellen, 15 kilometer is toch 120 kilometer per dag, keer 14 maakt 1680 kilometer. Halen we dat? Sterkte en hou 't heel!
  4. Mieke van as:
    12 augustus 2017
    Mooi jullie verslagen. Jullie maken t niet mooier dan het is. Ik geniet maar in Nederland op de fiets. De Waal en de Maas kunnen nstuurlijk niet tippen aan de Tiber maar misschien verlangen jullie daar ook weer naar om over een paar weken de Maas te aanschouwen. Groetjes geniet en fiets ze samen.
  5. Ine:
    12 augustus 2017
    Vanuit Spanje: mooie reis.
  6. Henk Janssen:
    12 augustus 2017
    Inderdaad goede herinneringen aan 15 jaar geleden. Het was daar mooi. Leuke wandeling naar het stadje bijvoorbeeld. We wensen jullie nog veel plezier en een goede reis op weg naar huis. Groeten, M. en H.
  7. Lotte:
    12 augustus 2017
    Geweldig om via jullie verhalen en foto's te kunnen meegenieten! Ga zo door :) Geniet ervan ondanks de minpuntjes af en toe. Het is erg bijzonder wat jullie samen doen! Groetjes uit Arnhem
  8. Marian Hazenberg:
    12 augustus 2017
    Wat schrijf je mooi Theo! Leuk om 'onze' camping weer te zien. Alsof de tijd heeft stil gestaan, behalve het waterpeil dan. Moeten we niet nog een keer....
    groetjes, Marian
  9. Ben en Ingrid van den Heuvel:
    Hoi Theo en Thijs.
    Weer mooie foto's en verhalen. Leuk om jullie zo te volgen.
    Bijzonder om dit samen met je zoon/vader te doen.
    Goede reis.
    Ben en Ingrid
  10. Frank de Kleijn:
    13 augustus 2017
    Leuk om jullie reis hier te kunnen volgen. We kijken weer uit naar het volgende verslag. Geniet ervan.