Ontmoetingen

9 augustus 2014 - Plovdiv, Bulgarije

De nacht van 31 juli op 1 augustus was er zo een waarbij je verlangt naar je eigen bed in Rossum. Het regende onophoudelijk en op de camping waren -naar het leek- meer honden dan mensen. Ze blaften voortdurend en bleken er met een schoen van me vandoor gegaan en en passant ook deels opgepeuzeld (en je wilt niet weten hoe die stonk). Maar goed dat ik de avond tevoren gezellig had zitten borrelen bij Wim en Mirjam, een echtpaar uit Prinsenbeek. Toen ik later in de stromende regen op zoek ging naar iets eetbaars kwam ik niet verder dan alle koekjes en pinda's in te slaan die bij de receptie nog voorradig waren...  Heel toevallig kwam ik dit gezellige stel vier dagen later weer tegen. En alsof ze het wist, nodigde Mirjam me nu uit om te komen eten. Zelf at ze niet mee, vanwege 'lijnen' zoals ze meldde. Natuurlijk flauwekul, want ze schatte juist in dat ik honger had als een leeuw.

Ik heb veel bekijks met mijn fiets-zonder-ketting. Met name de Serviërs kijken hun ogen uit en barstten regelmatig in lachen uit. Zoals die man bij de veerpont over de Donau in Banatska Palanka. Mijn fiets zat zwaar onder de modder na een helse rit over de Donau-dijk en hij moest perse met mij èn de fiets op de foto. Het was bij deze pont dat ik Frank uit Kaiserslautern ontmoette. Frank was op weg naar Georgië en we zijn drie dagen samen op gefietst. Hij leerde mij de fijne kneepjes van het wildkamperen en ik hem om fatsoenlijk en op tijd te eten.

Toen we 's avonds een mooi kampeerplekje aan het water hadden gevonden, want er moest natuurlijk wel gezwommen c.q. gewassen worden, werden we door enkele mannen uitgenodigd om te komen eten. Na enige twijfel (we lieten in feite alles achter) besloten we ons gevoel en hen te volgen. Een heerlijke maaltijd kregen we voorgeschoteld, van "Bambi-goulash" zoals ze het uitdrukten. Zelf geschoten.... in het Nationale Park! Ook de volgende dag werden we uitgenodigd om mee te eten. Ditmaal bij een aantal vissers. Ze waren op een houtvuur in een enorme ketel de beroemde Servische bonensoep aan het brouwen. Hij moest nog een uur trekken, dus daar hebben we maar niet op gewacht.

De rit door de "IJzeren Poort" was magnifiek, indrukwekkend en fotogeniek. Vervolgens de grens met Bulgarije overgestoken. Het laatste en armste EU-land en dat merk je met name aan de soms enorme kuilen in het wegdek. Campings vind je in dit land niet, dus de laatste kans aangegrepen om langs de Donau te kamperen. Hoewel ik na een fikse zwempartij toch echt niet meer stonk, wisten de muggen me te vinden (over ontmoetingen gesproken). Ze noopten me om in de tent mijn maaltijd te nuttigen. Geweldige tent trouwens (Eureka, Spitfire duo), de binnentent bestaat geheel uit muskietengaas; met mijn hoofdlampje (type mijnwerkerslamp) aan heb ik die muggen helemaal gek gemaakt!

De tweede nacht in Bulgarije kwam ik moe bij een soort resort aan. De bewaker voor de gesloten poort wilde me al wegsturen, maar toevallig kwam de grote baas voorbij die me uitnodigde om naast het zwembad en in de buurt van de buiten-bar mijn tent op te slaan. Aardige vent -en lekker bier!

De rit over het Balkangebergte was een uitdaging. In twee uren bijna duizend meter stijgen. Ging prima en gaf zelfvertrouwen voor de gebergten die nog komen gaan. Sofia is een mooie stad en veel gezelliger dan de negatieve resencies doen vermoeden. Omdat ik toch op de 'ontmoetingen-toer' was, besloot ik een hostel in het centrum te nemen. Wat een ellende! Afgeladen vol, maar ik kon in een tent (nog geeneens een 'Eureka') onder een trap waarover de hele nacht beschonken jongeren op en neer gingen.

Reden genoeg om de volgende dag de 160 km. naar Plodvic in één ruk af te leggen en daar mijn rustdag te nemen. Wàt een prachtige stad, met een sfeervol centrum. Lekker even bijtanken, opladen (met name mijn apparatuur) en de stand van zaken doornemen. Aan de lijst met kwijtgeraakte zaken wordt een windjack toegevoegd (mijn hardloopjack, twintig jaar oud en zeer aan gehecht) en een tandenborstel (nieuw en geen speciale band mee).

Morgen is het de geboortedag van onze eerste twee. Vreemd om dan niet samen te zijn, voor het eerst in vierentwintig jaar.

1. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Proficiat alvast met 'de eerste twee' morgen (Rian en de rest van het gezin, inclusief de jarigen óók natuurlijk)!
    Ik begrijp uit je verhaal, dat je vertrouwen in de mens(-heid) stijgende is, gezien je ervaringen. Da's alleen al een mooie persoonlijke winst! Voorlopig ben je nog even niet toe aan de 'onderling wantrouwengebieden', dus geniet er nu nog maar van!
    Hou je veilig!

Rémy
  2. Rémy en Jeanne:

Hou je veilig!

Rémy
  3. Kathleen:
    Hoi Theo,
    Wat geweldig om je verhalen te lezen! Stijn heeft me aangestoken om je reisblog te volgen. Zelf heb ik er de afgelopen 3,5 week ook één bijgehouden van onze reis door Midden-Ameika en met de reacties die je krijgt houdt het je toch een beetje connected met het brede thuisfront. En het scheelt je een hoop verhalen vertellen als je thuis komt;). Veel succes met de komende etappes, alvast proficiat en sterkte met de verjaardag morgen en vanuit Atlanta de groeten van ons allen,
    Kathleen
  4. Hans Firing:
    Ha Theo,
    geweldig, jij levert een prachtige prestatie en eerlijk gezegd ben ik daar wel een tikkeltje jaloers op. Ik zou het niet kunnen, maar jouw blog lezen is toch 'een beetje erbij zijn'. Veel succes met het vervolg en ik ben benieuwd naar je nieuwe verhalen en foto's.
    Groet
    Hans F.
  5. Karin Hogemans:
    Beste Theo,
    Wat een mooi, enigszins ontroerend (einde) van je verhaal weer. Wat een prachtige en interessante mensen ontmoet je.
    Wij hebben hier ondertussen de vakantiewas van Engeland weer in de kast. Jij mag nog lekker verder reizen.
    Geniet ervan en tot je volgende avontuur!
  6. Arnold Elsen:
    Dag Theo,

heb weer erg genoten van je verhaal. Op deze manier wordt je toch een beetje deelgenoot van je reis. Interessante ontmoetingen; hetgeen natuurlijk een voordeel is als je alleen reist. De momenten kunnen delen met een evt. reisgenoot is natuurlijk ook wel weer belangrijk; zeker op meer emotionele momenten, waarmee je je laatste verhaal eindigt.
    Ik wens jou (en Rian) verder veel sterkte. Je gaat Europa nu verlaten; lijkt mij alleen nog maar spannender worden.

Gr. Arnold.
  7. Allard:
    9 augustus 2014
    Super leuk Theo, prachtige foto's, reis met je mee op afstand!

liefs Cobie
  8. Ad en Tiny van Wassenaar:
    Hoi Theo,
    Allereerst proficiat met de kinderen. Lekker als er een hond met je schoen vandoor gaat ik hoop voor jou dat de pasvorm er beter op is geworden . want op een been zijn er weinig die de meet halen. Je gaat als een speer iedere dag meer dan 100 km is een behoorlijk tempo als je in dit tempo door gaat ben je voor kerst in Peking. Wat ik je wilde vragen of jij ook een spiegeltje op je bril hebt gemonteerd om achteruit te kunnen kijken. Ik hebt dat bij die Canadees gezien die ik in Kroatië heb ontmoet. En dat regenvestje kwijt is ook best lastig, want dat zijn dingen die je vaak nodig hebt als is het maar voor de kou. En de fiets ?, wil dat allemaal vlotten, zijn je wielen nog goed recht, geen spaakbreuk tegengekomen. Leuk die contacten die je legt tijdens zo'n tocht. Ik moest maar eens met Tom gaan praten(onderhandelen), kijk een fiets en vliegticktet zijn snel geregeld en links en rechts prikje halen zal ook geen probleem zijn schat ik in. Dus over een week zou ik dan al bij je kunnen aansluiten, maar ik vrees dat ik bij Tom en nog meer bij Tiny een zwakke onderhandelingspositie zal hebben. Jammer, ik zal het moeten doen met een rondje Maasbruggen. En als ik dan in Rossum over de dijk naar Heerewaarde fiets dan zijn mijn gedachten zeker bij jou. Tot de volgende keer maar weer en groeten van ons langs de Maas. Tiny en Ad.
  9. Henk Janssen:
    hoi Theo,

Weer een mooi verhaal met een mix van fijne en minder fijne ervaringen. Het gaat om de "totaalbeleving" moet je maar denken. Zo lang het bij schoenen en een jack blijft is het nogal te overzien. Die dingen vergeet je, wat blijft is veel waardevoller.

Ik wens jullie allen vandaag sterkte met de geboortedag van de eerste twee. Ik kan me voorstellen dat het vreemd moet aanvoelen om dat niet samen te kunnen beleven.

groet, Henk
  10. Ine Smit-Verbakel:
    Hoi Theo,

Geweldige reis met prachtige verhalen, net als de reis van Harold en Karin. Ga je in Istanbul nog langs bij de school waar TBL-ers in april waren?
    Groeten,
    Ine
  11. Mignon:
    10 augustus 2014
    hoi theo, t is erg leuk om je verhalen te lezen. n heel klein beetje zijn we zo ook op reis! maar you are living the dream!!! veel mooie ontmoetingen gewenst en natuurlijk veilige kilometers. X
  12. Leonoor Stunnenberg:
    Hoi Theo,

Van harte met je 2 dochters! Bijna Europa door......nu wordt het steeds interessanter! Door jouw prachtige foto's kan ik een beetje meegenieten van je geweldige reis. Stiekem ben ik een beetje jaloers op je fantastische avontuur! Nog heel veel mooie, nieuwe ontmoetingen!
  13. Marie Jose:
    10 augustus 2014
    Hee broertje! Ik snap dat ze staan te kijken van je fiets, want met een paar dansmariekes krijg je daar blijkbaar al een stadion vol. Goed bezig! We zitten op dit moment in Ierland en elke keer als we een fietser een berg op zien klauteren denken we: poeh, poeh. Dus: respect! Take care. MJ, A.
  14. Trudy:
    11 augustus 2014
    Hoi Theo,

Ik ben zojuist terug van vakantie en heb al jouw verhalen gelezen. Fijn dat je het zo goed maakt. Als jij nog maar kunt wennen straks. Veel plezier en groetjes!
  15. Ilja:
    12 augustus 2014
    Héééé Theo,

godsamme, wa hedde gij al veul gefietst!
    Prachtige blog; en heel goed dat je niet bent uitgestapt na het verliezen van je onderbroek!

Morgen weer lekker trappen!
    Liefs Ilja
  16. Johan Verdiesen:
    12 augustus 2014
    Hoi Theo,

Mijn fietszesdaagse valt in het niet met jouw prestatie. En zeker die avontuurlijke verhalen over wildkamperen, regen, honden, muggen en allerlei anders spannends.
    Hopelijk blijft alles nog aan de veilige kant van de medaille.
    Veel succes (en doorzettingsvermogen) met de voortgang van je reis.

Groet, Johan Verdiesen
  17. Anneke en Wim Verhoeven:
    13 augustus 2014
    Hoi Theo je hebt ons weer een spannend verslag geschreven van je reis. Je kunt het smakelijk onder woorden brengen. Al veel mensen ontmoet, en hele mooie foto's. Goeie reis veel succes.
  18. Frans:
    13 augustus 2014
    Zo, wij zijn d'r weer....! En ondertussen ben jij, letterlijk dan, verder van huis. Na een inhaalslag weer alles gelezen en foto's bekeken. Geweldig in 1 woord. En het meest geweldige moet nog komen. Succes door regen en modder en zon en veel meer. Een geruststelling: worsten zul je misschien nog wel zien, maar uitpuilende borsten niet (toch?).
  19. Nora Liefkens:
    14 augustus 2014
    Hoi Theo, lees af en toe je reisverslagen, geweldig. Wat een avontuur!!! Jammer van je hardloopjack, dan maar tijd voor een nieuwe. Jullie allemaal proficiat met je kinderen. Een goeie en veilige voortzetting van je reis.
  20. Mieke:
    17 augustus 2014
    Jouw verslagen nodigen uit om gelezen te worden. Misschien een keer een lezing op de bieb in oss