Het Aral Meer is niet meer

20 juli 2021 - Moynaq, Oezbekistan

Een tour naar het bijna verdwenen Aral Meer kon ik natuurlijk niet laten schieten. Maar niet na me eerst nog eens bijgepraat te laten hebben in het museum annex scheepskerkhof (!) in Moynaq. Daar leerde ik dat zo rond mijn geboortejaar het meer (hier wordt stug vastgehouden aan Aral Zee) nog helemaal gevuld was. Nu ik in de bloei van mijn leven ben, rest nog een drietal kleine plassen. De lijn doortrekkend, lijkt het me onvermijdelijk dat het Aral Meer binnen één generatie totaal verdwijnt. Dit als gevolg van een rücksichloss onttrekken van water uit de toeleverende rivieren, de Syr-Dariya en de Amu-Darya. Daarmee heeft men de landbouwopbrengsten (met name van katoen) enorm vergroot,  maar ook de bodem verzilt en de kraan voor het Aral Meer dichtgedraaid. De tour werd overigens een adembenemende driedaagse onderneming met (gedeelde) taxi’s en een 4-wheel-drive voor het laatste deel van het traject. Het zwemmen in het meer was heel relaxed (het water is zo zout dat je niet zakt) en het kamperen in een heuse yurt een bijzondere ervaring.

De weg naar het westelijk gelegen Aral Meer verliep langs de beroemde Zijderoutesteden Bukhara en Xhiva.  Het centrum van Bukhara is net een museum; veel moskeeën, medresses, carvanserrais en bazaars zijn fantastisch gerestaureerd. Bijna wanhopig proberen de vele ambachtslieden, souvenirverkopers en horecamensen nog wat te verdienen aan de enkele toeristen – aan mij dus. Best wel lastig, want ik zit niet te wachten op nog meer bagage en koop nauwelijks iets… Iemand nodigt me uit voor ‘just a cup of tea’ , maar probeert dan de zelfgemaakte tasjes en kleedjes van zijn dochter aan mij te slijten. Ik waag het nauwelijks om bij een stalletje of winkeltje te kijken, want het voelt ook ongemakkelijk om vervolgens weg te lopen van deze mensen. Eyecatcher in Bukhara was de 47 meter hoge Kalon minaret. Deze maakte zelfs op Genghis Khan zo’n indruk dat hij hem niet sloopte (de rest van de stad wèl).

Xhiva heeft een geheel ommuurde oude stad, waar ik vanaf het dakterras van mijn hotel op kijk. Echt gaaf! Ook deze stad heeft een hoog museum-gehalte, maar is prachtig. Je kunt over een groot deel van de stadsmuur lopen en vooral bij zonsondergang is het gezicht op de stad indrukwekkend. Wandelend door de steegjes en de bazaars bij de toegangspoorten krijg je een goede indruk van de handel die hier eeuwen geleden zo’n belangrijke rol speelde. Overigens bestond in Khiva de belangrijkste handelswaar niet uit zijde maar uit slaven…

Ik lees jullie vragen over de communicatie hier. Nou, dat is wel een dingetje. Het aantal mensen dat Engels spreekt is heel beperkt. Ik trek nu veel op met backpackers uit allerlei landen en daarbij is taal doorgaans geen probleem. Anders is het met de autochtone bevolking. Meestal weet ik wel wat ze aan mij vragen (ik herken de woorden, iedereen vraagt hetzelfde) en met gebaren en mimiek kom je een heel eind. Toen we bij een guesthouse ontvangen werden door een oud vrouwtje dat alleen Oezbeeks sprak en het wachtwoord voor de wifi niet meer wist, wilden we omdraaien op zoek naar een alternatief. Druk ging ze echter in de weer met thee en koekjes en de wanhopige uitdrukking op haar gezicht sprak boekdelen. Uiteindelijk besloten we toch te blijven en ze begon spontaan te snikken. Wij wisten dat we goed zaten!

1. Joke Wolters:
    20 juli 2021
    Theo, het zijn weer foto' s van een adembenemende schoonheid! En heerlijk, dat zwemmen in je witte hansopje!!
    Ik hoop dat je een lezing gaat geven over deze reis, met foto's...op groot doek!
    Geniet nog verder op deze roadtrip.Ik geniet mee! Knuffel uit een zonnig Oss!
  2. Hans Brenters:
    20 juli 2021
    fantastisch!
  3. Hans en Janny:
    21 juli 2021
    Ik probeer elke keer wat anders te schrijven......
    Lukt me niet, het is gewoon gewéldig!!
  4. Marja Venema:
    21 juli 2021
    Leuke verhalen, mooie foto’s! Geniet nog van de rest van je reis.
  5. Henk Janssen:
    21 juli 2021
    Goed bezig Theo! Er is nog genoeg te ontdekken in de wereld, zo blijkt maar weer. Mooi om zo een stukje mee te krijgen van wat je daar ervaart.
  6. Rémy en Jeanne:
    21 juli 2021
    Ik heb niet het precieze recept,Theo, maar nog wat langer in dat zoute water van het rest-Aralmeer weken en je hebt een niet meer te overschrijden houdbaarheidsdatum!
    Geniet ze, dan doen wij dat ook!
  7. Jet de veer:
    21 juli 2021
    Je hebt op je reis twee soorten woestijn schepen gezien!! Wat een prachtige foto,s heb je gemaakt!
    Goede reis verder!!
  8. Arnold Elsen:
    Hoi Theo,

Weer een mooi verhaal; je waant je in een totaal andere wereld bij het lezen hiervan. Ik sluit me aan bij een van de vorige reacties en ben graag aanwezig als je een presentatie van deze reis gaat geven. Zelf verblijven wij momenteel in Italië, bij het meer van Caldanazzo. Met hartelijke groet, Arnold.
  9. Marie Jose:
    21 juli 2021
    Hoe verwerk je dit alles, Theo ?
    Jeetje nog aan toe……
    Nog n mooie tijd daar en fiets ze.
  10. Ineke en Frits:
    22 juli 2021
    Wat een fantastische verhalen en foto's Theo! Wij genieten met je mee.
    Nog heel veel mooie belevenissen gewenst!
    Veel groeten uit Oss
  11. Ellly-Léon & Harm:
    22 juli 2021
    Ongelooflijk indrukwekkend, op de camping bij de Riedsee, lees ik jouw verhaal voor aan mijn gezelschap! En we genieten van jouw verhalen en foto's. We blijven je volgen in het bijna saaie Europa!
  12. Ingrid:
    23 juli 2021
    Ha Theo, het is en blijft indrukwekkend wat je meemaakt. En je verslagen zijn nog educatief ook! Blijf vooral genieten en fijn dat wij als lezers met je mee mogen genieten.
    Hartelijke groeten!!
  13. Henk.:
    24 juli 2021
    Herken de tekst over het moeten kopen bij de stalletjes. Je wil kijken maar hebt direct de aandacht en er wordt wat van je verwacht. Ook heel vervelend in de landen waar wij op vakantie gaan! Goede reis.
  14. Marieke sustronk:
    5 augustus 2021