Ararat hoort bij Armenië

27 juni 2021 - Yerevan, Armenië

Ik ben in het stadje Ararat, ten zuiden van de hoofdstad Yerevan met uitzicht op de gelijknamige berg. Deze vulkaan van ruim 5000 meter hoog schittert met zijn besneeuwde top in de felle zon. Zeven jaar geleden fietste ik hem aan de andere kant voorbij, gehaast op weg naar Iran. Nu kan ik er alleen maar van afstand naar kijken, want de berg en haar omgeving werden na de Tweede Wereldoorlog aan Turkije toebedeeld.

Als er echter een land is dat recht kan doen gelden op het bezit van de Ararat is het wel Armenië. De berg waar volgens de overlevering de Ark van Noach strandde en het eerste land waar het christelijke geloof tot staatsgodsdienst werd verheven; een en een is twee! Maar de geschiedenis besliste anders en het ooit zo machtige Armenië verloor niet alleen veel grondgebied, maar ook een groot deel van haar bevolking. Door ‘de kwestie van de genocide’,  in Haags taalgebruik, en later een massale emigratie wonen er nog maar drie miljoen Armeniërs in dit land, waarvan ruim een derde in Yerevan.

De overgebleven bevolking maakt het er beste van. Zelfs nadat ze afgelopen jaar weer grondgebied aan Azerbaidzjan zijn verloren, blijven ze (uiterlijk) goedgemutst,  gastvrij en houden ze vast aan goed eten en vooral veel drinken. Ze delen dat laatste als vanzelfsprekend met je (mij) en al meer dan een keer moest ik voortijdig mijn kamp opslaan omdat ‘de benen wat slap werden’.

Dat laatste kun je niet gebruiken in dit kleine, maar heel bergachtige land, waar het als fietser regelmatig zwaar afzien is. Ik heb hier werkelijk nog niet één vlakke vierkante meter gezien. Als je het zo bekijkt is dit land ook weer niet zó klein; zou je het landschap uitrekken en platslaan, dan hebben de Armeniërs een land dat zeker tien keer zo groot is! Ik moet toegeven, het is borrelpraat, maar ook een manier voor deze arme mensen om te overleven en de moed erin te houden.

Het viel niet mee in Ararat, er was werkelijk helemaal niks te doen, behalve dan het uitzicht op die berg. Daarom snel door naar Yerevan, de mooie en interessante hoofdstad waar het goed toeven is en de rijke Armeense cultuur uitgebreid te bewonderen. Èn een stad die de backpackers weer weten te vinden, wat voor de bevolking voor wat inkomsten zorgt en voor mij een mogelijkheid om opgedane ervaringen in dit prachtige land te delen.

1. Joke Wolters:
    27 juni 2021
    Hoe herkenbaar, die gastvrijheid en lekker eten....Ik heb een lieve Armeense vriendin in Oss en wat kan zij heerlijk koken.Helaas een zwaar verleden...
    Theo, houd de beentjes in ere en geef de lever geen overwerk!!
    Behouden vaart!
  2. Rémy en Jeanne:
    27 juni 2021
    Interessant om er weer een (stukje) nieuwe taal bijgeleerd te hebben. Alhoewel we de oude versie ervan allemaal kennen van de eerste teksten van de Bijbel natuurlijk…..
    Eet en drink ze, Theo!
  3. Els:
    28 juni 2021
    Mooie verhalen Theo en de foto's spreken voor zich.
    Mooie tocht verder.
  4. Hettie & Frank:
    28 juni 2021
    Het water moet daar hoog gestaan hebben, ooit!
  5. Ad van Wassenaar:
    28 juni 2021
    Wat een mooi landschap Theo, ofschoon de foto waar jou tentje en fiets op staan meer het idee had Theo is aan het kamperen op de Pettelaarse plas in Den Bosch.
    Wat een mooie foto,s heb je geplaatst, Even een klein subtiel bordje, let op beren !
    Hier in Nederland had een bord van twee meter hoog gestaan, Wij worden al nerveus van een wolf van een jaar oud.
    Fiets verder , geniet van het landschap en blijf gezond.
  6. Hans Firing:
    29 juni 2021
    Mooi verslag Theo. En succes verder met je avontuurlijke tocht. En alvast gefeliciteerd met je verjaardag
  7. Allard:
    30 juni 2021
    Proficiat vandaag, en geniet van al het moois daar.
  8. Ingrid:
    30 juni 2021
    Lieve Theo, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Een bijzondere dag, in een bijzondere omgeving. Geniet ervan en er wordt aan je gedacht!
    Groet Ingrid
  9. Miriam en Sander:
    30 juni 2021
    Van harte proficiat Theo! Nog slingers aan de fiets vandaag? Hele fijne fietstocht verder.
  10. Marie Jose:
    Gefeliciteerd Theo, maak er n mooie verjaardag van !!,
    Alweer 1 jaar ouwer/ wijzer ??
  11. Joke Wolters:
    30 juni 2021
    Lieve Theo, een bijzondere verjaardag zo zonder je naasten.Ben benieuwd of je een feestje krijgt aangeboden!
    Een knuffel op afstand!
  12. Hans en Janny:
    30 juni 2021
    Proficiat Theo namens Janny en mij.
    Tip: géén alcohol vóór of tijdens het fietsen.
    Hoop dat je het nog een poosje volhoudt met je reis zodat wij ook langer kunnen genieten van jouw schitterende verslagen en foto's.
    Groet.
  13. 30 juni 2021
    PROFICIAT Theo!!! GENIET van deze dag en van een gezond nieuw levensjaar. Kreeg de tip van Rian om je te kunnen volgen. Prettige en veilige voortzetting van je fietstocht. Grtjs/LIEFS Thea en Cor
  14. Annemarie:
    30 juni 2021
    Gefeliciteerd met je verhaardag Theo!!!
  15. Pim van Wijk:
    Gefeliciteerd meneer van Welie
  16. Noud van der Leest:
    30 juni 2021
    Hey meneer, Gefeliciteerd met je verjaardag!! Maak er een leuke dag van Gr. Noud
  17. Ties van Dijk:
    30 juni 2021
    gefeliciteerd meneer! ik hoop dat de reis en deze deze speciale dag leuk zijn!
  18. Marleen van Gaal:
    30 juni 2021
    gefeliciteerd met je verjaardag meneer van Welie!!!! succes met de fietstocht en veel plezier hoop je volgend jaar weer terug te zien. maak er een leuke verjaardag van in Armenië!!!
  19. Olivia & Roos:
    gefeliciteerd meneer!! <3
  20. Monique en Arie Vos:
    30 juni 2021
    Theo van harte gefeliciteerd pak maar een borrel straks gr Arie en monique
  21. Karin Hogemans:
    30 juni 2021
    Wat een prachtige foto's weer, Theo. Wat is het een mooie tocht.
    Van harte proficiat met je verjaardag vandaag!
  22. Henk.:
    30 juni 2021
    weer een mooie fotoreportage van je met uiteraard ook achtergrond informatie. gefeliciteerd met je jaar erbij Theo en geniet maar van een heerlijk glas om dit te vieren!
  23. Jolanda en Ate Zweering:
    Gefeliciteerd Theo en de groeten van Ate en Jolanda
  24. Mari en Geri:
    30 juni 2021
    Hee buurman van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en nog heel veel plezier en mooie momenten gewenst.
    groetjes van Mari en Geri
  25. Gerda van Veenendaal:
    30 juni 2021
    Theo gefeliciteerd met je verjaardag, we volgen je tocht op de voet.
    En je schrijft weer mooie verhalen en maakt mooie foto's.
    We wensen je een goede voortzetting van je tocht toe, en hopen dat je na je terugkomst weer een mooie presentatie van je belevenissen gaat geven.
    Groetjes uit Hedel van Arno, Gerda en Larissa
  26. Marian Hazenberg:
    5 juli 2021
    Oh Theo! Totaal vergeten je te feliciteren. Alsnog van harte. Maar zonder mijn felicitatie word je toch wel een jaartje ouder. Time flies, dus geniet van je mooie belevenissen daar in het oosten. En bedankt voor het delen van je mooie verhalen en foto's.