Vlucht naar Oezbekistan

5 juli 2021 - Tashkent, Oezbekistan

‘Vlucht’ dient hier gelezen te worden als afgeleide van ‘vliegen’, zeker niet als het ontvluchten van Armenië, want ik had het er bijzonder naar mijn zin! Maar een volgende etappe diende zich aan; met een zoveelste pcr en een omslachtige vliegreis (via Moskou moet ik met enige vliegschaamte melden..) bleek mogelijk wat ik in april alleen nog maar kon dromen. Oezbekistan had zijn grenzen geopend en na een minutieuze bestudering (met loep!) van mijn paspoort en overige papieren was ik binnen! Er werd door de douanier nog wel even fijntjes opgemerkt dat ik maar een visum had voor 30 dagen. Bij overschrijding van die termijn ging ik onvoorwaardelijk ‘in jail’. De oplossing had hij ook voorhanden; gewoon ‘even’ de grens met Kazachstan of Kirgizië over hoppen, een uurtje of zo, en terugkomen voor opnieuw dertig dagen! De sfeer was gezet, `welcome to Uzbekistan!`

Ik ben in Tashkent, de hoofdstad van deze voormalige Sovjet republiek. De stad heeft daar een erfenis aan overgehouden in de vorm van enorme, soms wanstaltige gebouwen, fijne parken en een grootschalige infrastructuur. Verder is er weinig historie te bespeuren, dit als gevolg van de vele veroveringen c.q. verwoestingen in haar verleden en een desastreuze aardbeving in 1966. De sfeer is gemoedelijk en mijn eerste indruk van de (mooie!) mensen hier is dat ze vriendelijk en behulpzaam, nieuwsgierig maar ook wat terughoudend zijn. Er zijn nauwelijks westerlingen in de stad, dus ik word ‘gevolgd’. Als ik probeer te duiden wat ik wil, op de markt bijvoorbeeld, wordt er meestal iemand opgespoord die een paar woorden Engels spreekt. Men is heel verbaasd te horen dat ik uit ‘Holland’ kom, het land dat ze vooral associëren met bekende voetbalnamen (nee, niet die van het huidige elftal…)

Ik ga m`n fiets weer uitpakken en her-monteren voor de tocht naar Samarkand en Buchara. Hoe een en ander precies gaat verlopen en hoever ik kom, we zullen het zien. Ik realiseer me dat het landschap (naar het westen toe steeds droger) en de temperatuur (die komt overdag op het moment niet onder de veertig graden) consequenties hebben voor mijn planning. Ik ga het zien - en jij kunt het volgen! Wat betreft dat laatste; jullie reacties en felicitaties op 30 juni worden zeer gewaardeerd! Zeker ook de video’s die ik van mijn leerlingen ontving. Echt tof jongens! Fietsen is een feest, zeker in de landen waar ik nu reis, maar het thuisfront is nooit ver weg (in mijn hoofd dan..).

1. Ine Smit-Verbakel:
    5 juli 2021
    Wat een reis, geweldig, en natuurlijk nog gefeliciteerd.
  2. Henk Janssen:
    5 juli 2021
    Mooi dat Oezbekistan dus toch kan, zo zit het soms tegen (fietsperikelen) en dit zit dan weer mee. Je moet het maar nemen zoals het komt, en vooral niet vergeten (maar dat is je toevertrouwd) om te genieten.
  3. 5 juli 2021
    Mooi verslag weer Theo, ik heb al moeite om Rosmalen uit te fietsen en Den Bosch als eindstation aan te houden. Respect zeergewaardeerde studievriend. Fijne voortzetting van je reis.
  4. Jolanda:
    5 juli 2021
    Mooie verhalen Theo! Van je buurvrouwen ook nog een van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet nog met volle teugen van je reis! Groetjes van Rian en Jolanda
  5. Hettie & Frank:
    5 juli 2021
    Het blijft genieten om over je schouder mee te kijken!
  6. Huub en Ellie:
    5 juli 2021
    Het blijft een mooi verhaal we blijven je volgen
  7. Jos Vollebergh:
    5 juli 2021
    Prachtig, Theo. De verhalen en de foto's. Je maakt het goed, zo te zien. Geniet ervan!
  8. Joke Wolters:
    5 juli 2021
    Wauw...40 graden! Dat vraagt wat van je lijf.Ik heb grote bewondering voor je, Theo!
    Genieten, hè, van die mooie mensen!
    En hoe ver je zult komen, dat zal jij bepalen met alle wijsheid die nu al in je zit!!
    Keep safe, bro!!
  9. Rémy en Jeanne:
    5 juli 2021
    Kun jij voor mij een onsje van elk van die heerlijk ogende en ongetwijfeld heerlijk ruikende kruiden meenemen, Theo?! Bedankt vast!
  10. Marjo:
    6 juli 2021
    Wat een avonturen. Heerlijk om te lezen. Het klinkt ook wel als afzien. Maar dat is (soms) ook fijn. En dan ook weer een jaartje ouder. Geniet ze!
  11. Jet de veer:
    6 juli 2021
    Altijd leuk om een plaatselijke markt te bezoeken, prachtig die kleurtjes van de specerijen, en die heerlijke kruiden !
    Fiets ze!!
  12. Hans Brenters:
    6 juli 2021
    het blauw op de foto's is wel heel typerend voor dat land geloof ik. Het indrukwekkend om te zien, ik ben ook wel een beetje jaloers. Heel veel plezier nog, bedankt voor de berichten en foto's en nog van harte natuurlijk. groetjes Hans
  13. Tom:
    6 juli 2021
    Waar een wil is ......... De combinatie van volharding, wilskracht en gewoon mazzel dat je Oezbekistan nu (wel) in kunt maakt dat je weer prachtige herinneringen hebt gemaakt. Enjoy it. Bij de opening van het nieuwe schooljaar maak ik tijd voor je vrij voor je reisverslag. Wij richten ons op Texel, Groningen, Friesland en als het een beetje meezit een stukje Limburg. ....pffff.
  14. Jory Verhagen:
    9 juli 2021
    Wat een mooie reis naar exotische locaties! Geniet ervan!
  15. Jos en Ellen:
    10 juli 2021
    Wij hebben van de verhalen en foto’s genoten. Dat wakkert (nog meer) reislust aan! Hartelijke groeten van familie Lommerse