Samarqand

11 juli 2021 - Samarqand, Oezbekistan

Ook al staat het niet in de verplichte topografielijstjes, Samarqand was ooit niet alleen een belangrijke pleisterplaats  in de zijderoutes, maar ook de hoofdstad van een immens rijk. De Mongoolse veroveraar Amir Temur (Timoer Lenk) was er verantwoordelijk voor. Op zijn veldtochten in Azië, Afrika èn Europa verzamelde hij zoveel rijkdom dat Samarqand werd opgesierd met talloze paleizen, moskeeën, medresses (koranscholen) en mausoleums. De belangstelling van de Mongoolse leiders ging verder dan de Islam; kunst en vooral wetenschap werden ontwikkeld. Daarmee kreeg Samarqand een leidende positie in het Centraal-Azië van de veertiende eeuw.

En nu mag ik al dat moois (tenminste wat er nog van over is) aanschouwen. Ik waan me niet alleen in een andere wereld, maar ook een andere tijd en kijk m’n ogen uit. Uiteraard vergeet ik niet de oude veroveraar te bezoeken in zijn protserige mausoleum, waar hij te midden van zijn familie en vrienden onder een verrassend bescheiden steen ligt. En dat terwijl hij op een plein even verderop nog een enorme gestalte heeft, zoals hij daar vereeuwigd is op zijn troon, het zwaard zoals altijd bij de hand. Want hij mag dan wel een olijk ogend staartje bovenop zijn hoofd hebben, Temur was een wreed heerser die zijn hand er niet voor omdraaide om zijn architect recht voor een onvoltooid bouwwerk op te hangen als tijdslimieten niet werden gehaald. Daar zou de Nederlandse overheid bij haar aanbestedingen nog inspiratie uit kunnen putten..

De weg naar Samarqand was bijzonder en pittig. Bijzonder omdat de gastvrijheid en behulpzaamheid van de Oezbeekse bevolking grenzeloos lijkt. Pittig omdat de temperaturen de afgelopen week nauwelijks onder de veertig graden zakten. Toen ik op het eind van een dag, aankomend in een klein dorpje er eens ‘doorheen zat’, werd er eerst voor een maaltijd gezorgd en vervolgens stond men erop dat ik bleef slapen. Het werden zomaar twee dagen en nachten waarin ik het Oezbeekse familieleven van dichtbij mocht meebeleven. Ik zat aan bij de maaltijden, ging mee ‘naar school’, zwom in de Syr Darya rivier en sliep te midden van de rest op een matras op de grond. Ik realiseerde me meer dan ooit dat mijn motivatie om te reizen gevoed wordt door een combinatie van mooie dingen, geweldige ervaringen en fantastische mensen.

1. Myrthe Roodenburg:
    11 juli 2021
    Nou als ik het zo zie was die brugklas geen enkel probleem voor je geweest Theo!
  2. Hettie & Frank:
    S-c-h-i-t-t-e-r-e-n-d-e foto’s.
    Dank voor het delen!
  3. Karin Hogemans:
    11 juli 2021
    Als jij ze niet zelf had gemaakt, zou ik denken dat je foto's illustraties zijn uit een sprookjesboek. Wat ongelooflijk (!) prachtig. En wat een contrast met hoeveel mensen door de bouw van al dat moois zijn omgekomen.
    Ik ben blij dat de mensen jou zo goed verzorgen. Je wordt er nog niet dikker op, Theo. Laaf he aan het lekkers en al die warmte van die mooie mensen. Liefs uit Wijchen!
  4. Toos van Beek:
    11 juli 2021
    Wat een prachtige verhalen en schitterende foto's! Ik vraag me af hoe je communiceert met deze mooie, gastvrije mensen.
  5. Bianca:
    11 juli 2021
    Dank voor weer een mooi verhaal en prachtige foto’s. Blijf gezond en geniet van het heerlijke weer daar. Stuur wat zon onze kant op.
  6. Marink van Kessel:
    11 juli 2021
    Hee jij daar, atleet, fotograaf, docent en wat al meer, jij volgt je passies! En wij genieten mee, al tobbend of we weer 'op rood' gaan, dat reisje naar Frankrijk door kan gaan of dat het toch weer Groningen of Zeeland wordt... Verschil moet er zijn :-)
    Enjoy!
  7. Lindy:
    11 juli 2021
    Theo wederom een prachtige stukje van de wereld gezien! Wat een rijk mens ben jij en wij genieten met je mee!! Een veilige voortzetting van je trip gewenst!
  8. Allard:
    11 juli 2021
    Jouw reden om weer 'op pad' te gaan wordt met dit verhaal en indrukwekkende foto's steeds duidelijker!
  9. Mieke van as:
    11 juli 2021
    Prachtig verhaal en jij geniet volop. Ga zo door en wij genieten mee.
  10. 11 juli 2021
    Man, man wat een mooie foto's, de multi-gekleurde mozaïeken zijn illustratief hoe jij je tussen de mensen durft te mengen als kleurrijk persoon. Jij kent geen grenzen. Prachtig om te zien en je belevenissen te lezen. Respect! Maar hoe maak je je in Godsnaam kenbaar bij deze volken Theo, dus hoe communiceer je met hen? Zoveel zullen er geen Engels spreken toch? Fijne en veilige voortzetting van je leerzame reis jongen. Grtjs. Cor
  11. Frans:
    11 juli 2021
    Indrukwekkend, Theo, al die moskeeën en medresses (alweer een nieuw woord geleerd!). Over leren gesproken: op je reis een "vrije" dag en dan naar school...? Zo zie je maar weer: leraar word je niet - leraar ben je. Prachtige mensen inderdaad. Ik meende even tante Mien te herkennen met een fietshelm op bij "gekkigheid". Zou goed gepast hebben....! Ik hoop eigenlijk dat je je planning wat oprekt en bv. een maandje later omdraait naar huis. Dan ontvangen wij des temeer mooie verhalen en dito foto's. Probeer de boel koel te houden in stromen en fonteinen. Probeer te rusten op matrassen en kamelenslaapplaatsen. Maar vooral: geniet! (stomme opmerking, want dat doe je al....)
  12. Joke Wolters:
    11 juli 2021
    Theo, je verhalen worden steeds indrukwekkender en het zou me niet verbazen als jouw mensbeeld tijdens je reizen in die verre streken met de dag positiever wordt.De warmte straalt me tegemoet als ik dit reisverslag lees.En dan die foto's.....wat een schitterende kleuren!!
    Als je niet op de fiets was, zou ik je vragen om een lap stof voor me te kopen....je kent mijn hobby!🤣 Of een sieraad.....
    Bon voyage, mon cher ami, et que l'Univers te protège!
  13. Rietje:
    11 juli 2021
    Dag Theo. Het is weer genieten van je verhaal en foto’s. Je verstaanbaar maken in dit land is moeilijk maar wat is lichaamstaal en gezichtsuitdrukking universeel. Daarmee kan je de wereld bereizen ! Inderdaad , iedereen is zeer gastvrij . Goede voortzetting met deze mooie reis.
  14. Rémy en Jeanne:
    11 juli 2021
    En dan te bedenken dat ik het hier met 20 graden al knap warm vind! Wat jou daar betreft: cool is het al, maar hou het ook voor jezelf koel!!
  15. Ezoza Turĝunbayeva:
    12 juli 2021
    I'm glad you are having a good time, Theo.
    Always keep going.Good luck to you😊😊😊
  16. Rity van Gils:
    13 juli 2021
    Fantastisch Theo ….door jouw verhalen wordt mijn blik op de mensheid veel genuanceerder. Dank je wel en keep going strong.
  17. Rutger Kok:
    13 juli 2021
    Theo elke week geniet ik weer van je verhalen. Prachtige foto’s en wat een beleving. Hier maar de vraag of we überhaupt ons kikkerlandje kunnen verlaten, maar via je blog voelt het toch alsof we alvast een beetje op reis zijn. Dank daarvoor!
  18. Arnold Elsen:
    18 juli 2021
    Hoi Theo,

Wederom indrukwekkende reis; zoveel volkeren, zoveel landschappen. Ik snap dat je je compleet in een andere wereld waant. 5000km alweer in de benen; moet bij tijd en wijle wel zwaar zijn, zeker bij temperaturen van rond de 40 graden. Wat mij blijft intrigeren is de gastvrijheid van de mensen die je tegenkomt. De communicatie lijkt mij toch soms wat moeizaam? Ik ben benieuwd waar je reis eindigt; in ieder geval heel veel succes en zorg goed voor jezelf.