In de Hoge Kaukasus

16 juni 2021 - Kazbegi, Georgië

Altijd al eens in de Kaukasus willen zijn, het majestueuze hooggebergte tussen de Zwarte Zee en de Kaspische Zee. Het gebied vormt een natuurlijke barrière tussen Rusland en Georgië en een van de weinige noord-zuid routes door het gebergte wordt de ‘Georgian Militairy Highway’ genoemd. Hier trekken al vanaf het ontstaan van de zijderoutes handelaren en legers doorheen – en nu ik!

Het is een woeste natuurlijke omgeving, met besneeuwde toppen, machtige gletsjers, diepe gorges met steile rotswanden, snelstromende riviertjes, zeker na een heftige regenbui, hoge watervallen… Kortom, alles wat je (bergsport-)hart een tikkeltje sneller doet kloppen vind je hier bij elkaar en wát ben je dan blij dat je je loopschoenen bij je hebt!

In Stefansminda (ook wel Kazbegi genoemd, naar de gelijknamige berg) kijk ik vanuit mijn guesthouse uit op een steile berghelling met bovenop de Gergeti Semada, de beroemde Orthodoxe kerk. Op de achtergrond rijst de ruim vijfduizend meter hoge berg Kazbegi op. Het is een iconisch beeld van Georgië, van zowel indrukwekkende grootsheid als serene rust.

Dit was voor mij dé plek om de as van Cobie te verstrooien, hoog in de lucht werd het door de wind meegenomen in oostelijke richting. Mijn schoonzus overleed zeven jaar geleden, tijdens mijn vorige fietsreis. Zij was wel van het reizen, dus deze keer nam ik haar mee – in mijn fietstas. Nu fiets ik alleen verder, ook naar het oosten met Cobie in mijn hart.

1. Henk Janssen:
    16 juni 2021
    Wederom een mooi verhaal Theo, en een verhaal met extra emotionele lading. Sterkte nu je alleen verder moet!
  2. Allard:
    16 juni 2021
    Een mooie symbolische plek heb je uitgekozen. Dank je wel.
  3. Joke Wolters:
    16 juni 2021
    Wat een ontroerend verhaal, Theo! Prachtig dat je haar hebt meegenomen en hier hebt losgelaten.
  4. Bianca:
    Dag Theo, ontroerend verhaal. Prachtig dat je dit zo hebt gedaan. X
  5. Huub en Ellie:
    16 juni 2021
    Top Theo weer een mooi verhaal nu weer alleen verder succes
  6. Jan en Galina van Hoogstraten:
    16 juni 2021
    Theo, wat een prachtig verhaal. Mijn herinneringen aan Cobie op de middelbare school komen weer naar boven, inmiddels al bijna 50 jaar geleden! Veel succes met het vervolg van je tocht. Groeten, Jan en Galina
  7. Rémy en Jeanne:
    16 juni 2021
    Niets mooiers om iemands laatste hartewens op die manier tot uitvoering te brengen. Een ontroerend positieve emotie in een aards verdrietige feitelijke omstandigheid. Een kleine daad in een grootse omgeving.
  8. Mieke van as:
    16 juni 2021
    Mooie en ontroerende daad Theo.
  9. Jet de veer:
    17 juni 2021
    Wat een mooi gebaar Theo, geniet van je verdere tocht!
  10. Hettie & Frank:
    17 juni 2021
    We zijn even samen stil!
    Hettie & Frank
  11. Hans en Janny:
    17 juni 2021
    Cobie zou het zó gewild hebben, Allard kan tevreden zijn en Theo als "uitvoerder" : subliem en heel mooi !!
  12. Judith:
    17 juni 2021
    Mooie en bijzondere plek!
  13. Marie Jose:
    18 juni 2021
    Daar gaat Cobie*** , nu ‘alleen’ verder op jouw reis!
    Een mooie tijd nog,en als t wat tegen zit.......sterkte....
  14. Frans Bruna:
    18 juni 2021
    Theo, wat ben je een gelukkig mens, dat je zo - tijdens je werkzame leven - de wereld door kunt gaan - en dat je lijf meewerkt.
  15. Jos:
    18 juni 2021
    Wat heb je het verhaal over Cobie mooi verteld . Ik hoop dat je zelf ook een heel goed gevoel hieraan overhoudt. Gezien je beschrijvingen zullen de omtrekken van je bovenbenen wel weer toegenomen zijn. Veel prachtige verdere ervaringen toegewenst.
  16. Nirma van Welie:
    18 juni 2021
    Bedankt Theo! En wat een bijzondere foto.
  17. Bram:
    19 juni 2021
    bijzonder avontuur.. mooi hoor.. ik weet nog iemand die boeken maakt :)
  18. Ingrid en Ben:
    20 juni 2021
    Theo,
    Fijn dat jij ons mee laat genieten met jouw belevenissen. En deze keer wel met een heel bijzonder moment, waarop Allard, kinderen en familie mooi op kunnen terugkijken. We kijken uit naar jouw volgende verhaal
  19. Marian Hazenberg:
    5 juli 2021
    In alles mooi! Je verhaal, de foto's, de bergen, de emotie, de ontroering.
  20. Arnold Elsen:
    18 juli 2021
    Beste Theo,

Ik lees het nu pas, vandaar de late reactie. Indrukwekkend, zoals je Cobie bij je had op reis en heel mooi genomen foto’s van het verstrooien van de as.
    Ik ben het met Hans eens, Cobie zou het niet anders hebben gewild en voor Allard en de zijnen een prachtig moment op een bijzondere plaats. Chapeau, Arnold.