Tussenstation Madurai

26 december 2014 - Madurai, India

Mijn fietstocht zit er op. Het plan om vanuit Madurai in Zuid-India naar Sri Lanka over te steken met de ferry en daar de laatste kilometers af te leggen gaat niet door. De veerboot is enkele maanden geleden om onduidelijke redenen uit de vaart genomen. Dat is jammer, want ik had graag mijn eindpunt fietsend bereikt. Ik heb nu voor 28 december een vlucht naar Colombo geboekt. De fiets is deels gedemonteerd en in een doos gepakt. De tuktuks staan al in de rij om het pakket naar de luchthaven te vervoeren.

Madurai is overigens een prettige stad om de tijd te overbruggen. De bevolking bestaat overheersend uit Tamils, maar is ook heel divers en in elk geval kleurrijk. Tamils zijn heel donker getint en de mannen accentueren dat door hun (schaarse) zwarte kleding. De vrouwen gaan ook hier gekleed in prachtige saries, met een voorkeur voor de kleur donkerrood. Het straatleven is levendig en er is behoorlijk wat toerisme. De grote publiekstrekker hier is het gigantische Sri Meenaksi tempelcomlex. Meenaksi is voor de Hindoes een belangrijke god, want ze is de vrouw van Shiva. Dat ze het zo ver geschopt heeft, is niet los te zien van haar fysieke kenmerken; ze heeft drie borsten. Kijk, dan hebben we het ergens over!

Ik heb het Ghandi museum bezocht. Mahatma Ghandi wordt hier speciaal geëerd omdat hij in Madurai voorgoed zijn kleren aflegde en alleen nog een ‘loincloth’, een lendendoek ging dragen. Het bracht mij op het idee om mijn fietskleren voorlopig aan de wilgen (palmbomen) te hangen. Nu wil ik het mijn gezin niet aandoen om in een lendendoek in Sri Lanka te verschijnen, dus heb ik een mooi shirt op maat laten maken. Dat is hier zo gefixt. Het gaat ongeveer zo: “Hello my friend, where do you come from?” “From Holland, but I’m not your friend.” “Never mind, but I am your kleermaker!” Werkelijk waar, in het Nederlands! Ik kon dus ‘gekleed’ aanschuiven aan het Kerstontbijt in mijn hotel. Overigens wordt Ghandi hier niet alleen geëerd, maar ook commercieel ‘gebruikt’. Een textielzaak prijst haar ‘fancy cotton’ aan met een beeltenis van Ghandi …. in lendendoek!

Kerstmis wordt hier wel degelijk gevierd. Eerste kerstdag is een officiële vrije dag (waarop iedereen overigens gewoon doet wat hij elke donderdag doet), het witte doek bij het ontbijtbuffet is vervangen door een rode en hier en daar zijn kerstversieringen aangebracht. Wel even wennen, zo’n kerstman bij dertig graden in de schaduw. Je vindt hier een Hindu tempel, een moskee en een christelijke kerk in een en dezelfde straat en het mooie is dat iedereen bij mekaar komt kijken. De kerststal bij de kerk trekt zeker veel belangstelling. Iedereen trekt daarbij keurig zijn schoenen uit, behalve ik natuurlijk; ik waag mijn nieuwe sandalen er niet meer aan. Ik ben nog naar het kerstcircus geweest. Het bleek een twee en een half uur durend cultureel dieptepunt te zijn, maar goed, de popcorn was lekker.

Erg aardig zijn de kerstwensen die ik van ‘oude vrienden’ uit diverse landen krijg. Die van Ali uit Iran (zie reisverhaal ’Drie steden’) wil ik je niet onthouden: Hi Theo, Happy birthday of the kindness prophet, Jesus,  and beforehand happy new year. I wish the best for you and your family. Best regards, Ali. Ik sluit hierbij aan door jou, als trouwe (of incidentele) bezoeker van mijn blog, fijne feestdagen te wensen. Ik maak me op voor mijn eindstation!

1. Marieke sustronk:
    26 december 2014
    Fijne feestdagen Theo, en een fijn weerzien met de familie!
  2. Norah:
    26 december 2014
    Theo, een hele goede reis toegewenst!
    En nog een verblijf vol wereldse ervaringen.

Groeten Joost en Norah
  3. Karin Hogemans:
    26 december 2014
    Beste Theo, wat was het fantastisch met jou mogen mee te reizen via jouw verhalen en te genieten van wat jij zag via je foto's. Het laatste stukje van je reis leg je alleen af, dit was je laatste blog. Je hebt groot gelijk: het laatste stuk is voor jou, je prachtreis en alle indrukken alleen voorbij laten komen en afsluiten en dan je grote geliefden weer ontmoeten. Daar zijn geen pottenkijkers bij nodig! Geweldig dat ik mee mocht reizen. Ik zie ernaar uit je weer te zien in het nieuwe jaar. Maar eerst wens ik je nog een mooie afsluiting en een fantastisch weerzien met je familie! Wat zullen jullie je blij, gelukkig en compleet voelen. Geniet!
  4. Anneke en Wim Verhoeven:
    26 december 2014
    Hoi Theo we hebben genoten van al je reisverhalen, en mooie foto's met bijbehorende tekst. Het was geweldig. We wensen jouw nog een heel fijn weerzien met Rian en de kinderen. Geniet er nog van en een hele goede reis terug naar Rossum. Tot ziens. Gr Anneke en Wim.
  5. Ilja:
    Beste Theo,

Lees dat er noodweer is in Sri Lanka en dat er tienduizenden mensen zijn geëvacueerd. Nou is Sri Lanka vrij groot, dus ik hoop dat jullie hier geen hinder van ondervinden en dat jullie kunnen genieten van een mooie rondreis door dit prachtige land dat een apart plaatsje in mijn hart heeft.
    Geniet van het weerzien van Rian en de kinderen!

Liefs Ilja
  6. Joke:
    26 december 2014
    Geweldig al die verhalen.
    groeten joke vd donk
  7. Joke:
    26 december 2014
    Goede reis terug, en bedankt voor al je mooie verhalen.
    Groeten joke vd donk
  8. Tom:
    Beste Theo,
    Met het weemoedige idee dat we zo ongeveer je laatste blog hebben gehad ook onze laatste reactie. Prachtig hoe jij ons hebt meegenomen met al jouw reiservaringen. Het moet wat zijn om Rian en je kinderen weer te zien. Op Rian kun je trots zijn. Met schijnbaar speels gemak heeft zij alles gedaan wat gedaan moet worden. 12.395 km lang aandacht voor Jolieke, Marlijne, Aart en Thijs en alle anderen die jullie lief zijn.
    Een mooi weerzien toegewenst. We zien er naar uit je weer te zien.
  9. Marie Jose:
    26 december 2014
    Theo : een goeie veilige vlucht naar Sri Lanka, geniet van het weerzien met Nirma, en daarna kan je Rian en de kinderen omhelsen, om daarna weer te gaan genieten aan jullie gezamelijke reis door dit mooie land. Blijf voorzichtig, maar dat gaat ook helemaal goekomen !! Liefs van Albert en mij ! L en A H en A xx
  10. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Proficiat met de (bijna) beëindiging van je indrukwekkende fietsonderneming! Je mag je nu voorbereiden op je dankbare taak van ter zake kundige reisleider voor Rian (in vergelijking met Meenaksi toch ook aardig terecht gekomen in de grotemensenmaatschappij!) en je kinderen van weer bijna een half jaar ouder! Maak er voor jullie saampjes wat moois van!
    Hou je veilig! En hou zé veilig!

Rémy
  11. Frans:
    27 december 2014
    Hoi Theo. De fiets weer "kwijt" en nu redelijk serieus: die is al op weg naar Nederland. En terwijl hier in Oss de kleuren bedolven zijn onder een pak vuilwit en het te koud is om ook maar te denken aan borsten, transformeer jij je langzaam naar een gewone burger. Waarschijnlijk met een gevoel van jammer...maar voldaan. Dat kan niet anders na zo'n gigantische onderneming. Gisteravond tijdens het kerstdiner in Berlicum kwamen we op het idee dat winterbanden wel eens gewenst konden zijn voor de trip van Nirma naar Düsseldorf (voor haar vlucht naar Negombo). Dat werd dus ook een circus....! Ook hier wordt het nu toch wel spannend: hoe wordt het weerzien? Hoe zal het straks zijn als je weer thuis bent? Gaat dat ooit allemaal nog goed komen? Tuurlijk! Het volste vertrouwen. Ik wens je een hele fijne tijd in Sri Lanka. Nog een tip misschien: ik hoorde van Nirma welk hotel je daar de eerste dagen hebt. Toeval: Roy en ik hebben er ook overnacht. In het restaurant ernaast kun je heerlijk vis eten. En als je daar toe mocht besluiten: doe de kok de groeten en zeg hem dat ik erg blij ben met de kruiden die hij me toen dik boven de marktwaarde heeft aangesmeerd, omdat ik zijn "vriend" was.
    Relax en geniet van (ook) dat mooie land. We zien mekaar vlot. De uitnodiging voor het familie-nieuwjaars- diner ben je toch niet vergeten...?!
  12. Joke wolters:
    Lieve Theo,

Je laatste kilometers getrapt. Nu in volledig vertikale stand je meters maken door die prachtige stad. Even wennen? Missen je billen het zadel erg??
    Hier ook even wennen: heftige sneeuwstormen razen over het veld, vrachtwagens geschaard, files....
    Wij cocoonen warm en veilig op de Mozartlaan met veel lees- en luistervoer. Ik wens jou en je gezin een heel intens weerzien en veel langdurige knuffels.
    Een korte van mij!!
    Joke
  13. Ineke en Frits:
    Beste Theo,
    Vanuit een wit, ingesneeuwd Oss wensen we jou hele mooie weken en vooral een heel mooi weerzien met Rian en je kinderen. Kijken er naar uit je in januari weer te zien en we bedanken je voor de mooie verhalen!
    Ineke en Frits
  14. Joke:
    27 december 2014
    Wat zijn we allemaal met jou,een fijne voortzetting en veel groeten.
    Een goed begin voor het nieuwe jaar 2015.
    Joke en jacques.
  15. Marjo:
    27 december 2014
    Het fietsen zit er op. Het rennen kan weer beginnen. 12 april Maraton Rotterdam!!
    Maar eerst de hereniging met jouw geliefden. Geniet ze.
  16. Jet de veer:
    27 december 2014
    Het was echt super om je reusblog te lezen. Je hebt een mooie tocht gehad en fijne mensen ontmoet! Mooi herinneringen die niemand je meer afneemt. Geniet van je rondreis in Sri Lanka, samen met je familie!! Groetjes!!
  17. Marjon:
    27 december 2014
    Hoi Theo, bedankt voor de mooie reisverhalen die je met ons deelde. Ik zie een boek aankomen ....... Veel plezier straks met rian en de kids ..... En natuurlijk een goed 2015 .....tot in de sterappel. groetjes, Pieter en Marjon.
  18. Peter Gijsman:
    27 december 2014
    Theo, dat het veer "Anna Jacobaploder - Zijpe" niet vaart... mag de pret niet drukken. Ik heb bewondering voor jouw prestatie en genoten van de verhalen. Ik wens je een goede terugreis en een warm onthaal :-)
  19. Allard:
    27 december 2014
    Een mooie afronding van een prachtige onderneming. Geniet nog van het mooie Sri Lanka.
    Ik heb erg genoten van je blogs, bedankt daarvoor.
  20. Teun van de Camp:
    Maar Theo,

bij laag water kun je dat laatste stukje toch gewoon fietsen...

Geniet nog van de laatste dagen en het weerzien met de familie. Tot snel en bedankt voor de mooie, inspirerende, jaloersmakende reisverhalen!
  21. Elvera:
    Ha Theo,
    De laatste etappe van je reis. Per boot of vliegtuig maakt niets uit, je hebt gedaan wat je hart je ingaf, het is een prachtige tocht geworden. Uniek en dus passend bij jou. Vanuit Sri Lanka wordt het weer een gezamenlijke reis samen met Rian en je lieve kinderen. Geniet en blijf nog jaren nagloeien op je mooie ervaringen. Tot snel in 2015
  22. Tilly en Jan:
    28 december 2014
    Hoi Theo, dat was het dan, we hebben genoten van je foto's en verhalen. Ook voor jou moet het raar zijn dat je er bent, maar her volgende doel is nu je gezin en daar samen nog van een mooie vakantie te genieten. Een hele fijne vakantie ,geniet van elkaar en tot gauw in ROSSUM.
  23. Hans Firing:
    Gelukkig Nieuwjaar Theo!!
  24. Mischa & Daniele ten Hoope:
    28 december 2014
    Met veel respect hebben wij jouw verhaal aangehoord in Turkije, na zelf een jaar door Afrika en Midden Oosten te zijn gereden met onze truck en nu heb je jouw eindbestemming bereikt per FIETS. Petje af!! Geniet nog lang na van dit avontuur.
  25. Jos Salet:
    Hallo Theo,

Het laatste verhaal van een schitterende reis. We hebben enorm genoten van je prachtige verhalen. Jammer dat je de laatste etappe niet fietsend kunt waarmaken. Wij wensen je nog een hele fijne vakantie met je hele gezin.
  26. Ad en Tiny van Wassenaar:
    Hoi Theo,
    Wij wensen jou een veilige en voorspoedige terugreis en een hartelijk weerzien met je familie. Bedankt voor al je mooie verhalen en de vele mooie foto's.
    Tot spoedig .
  27. Gerda, Arno en Larissa:
    28 december 2014
    Proficiat met het behalen van je eindbestemming.
    Petje af.
    Wij hebben genoten van al je reisverhalen.
    Geniet nu maar van je welverdiende vakantie met je gezin.
  28. Ine Smit-Verbakel:
    Hallo Theo,

Alvast een heel goed oud en nieuw toegewenst voor jou en je familie, ook namens Frans. En een hartelijk weerzien met Rian en de kinderen. Zal na de warmte van Azië wel even wennen zijn aan het koude weer van Nederland.
  29. Henri:
    Ha Theo,

Proficiat, je hebt je eindbestemming gehaald! Heel veel plezier in Sri Lanka om jouw avontuur met Rian en de kinderen af te sluiten! Geniet ervan!
  30. Kathleen:
    Hoi Theo,

We hebben met veel plezier meegelezen bij al je belevenissen. Want dat is misschien wel datgene waar het om gaat: beleven! En dat doe je bij uitstek door te reizen en nieuwe ervaringen op te doen. En zo te zien is dat jou wel gelukt! Super! Geniet van het weerzien met de rest van de familie en de laatste gezamenlijke etappe!
  31. Bianca:
    Hoi Theo
    Wat knap... je bent er! Geweldig dat jullie elkaar nu volgens planning gaan zien. Zoveel kilometers en dan toch op tijd aankomen. Geniet van het weerzien en van het laatste stukje van je bijzondere reis. Fijne jaarwisseling en tot snel.
    X Bianca
  32. Carla:
    29 december 2014
    Fantastisch Theo, wat een super ervaringen allemaal. Ik heb heerlijk meegenoten! Nog een paar dagen
    Sri Lanka...ik hoop dat jullie net niet in die regenbuien zitten...
    2015 is voor jou in ieder geval al verrijkt met deze fantastische ervaring!
  33. Arnold Elsen:
    Hoi Theo,

heb weer erg genoten van je verhaal. Jammer dat je het laatste stukje niet per fiets hebt kunnen afleggen. Nu nog even lekker uitrusten en vakantie vieren met je familie.

Wij wensen jou, Rian en kinderen het allerbeste voor 2015,

Gr. Arnold en Grietje.
  34. Mahdi from saveh - iran:
    30 december 2014
    May your world be filled with warmth and good chear this Holy season and throughout the year.Wish your christmas be
    filled with peace and love. Merry X-mas.
    What plans do you have after Sri Lanka?
  35. Marian Hazenberg:
    30 december 2014
    Hey Theo, weer prachtig je verhaal. Ook ik heb genoten van je geweldige verhalen. Een mooi weerzien gewenst met Rian en de kids. Het zal wel even vreemd zijn, maar ook geweldig om je gezin weer bij elkaar te hebben.
    Het voelt wel een beetje vreemd om zonder jullie het nieuwe jaar in te luiden. Wij proosten oudejaarsavond op een goede terugkomst weer in Nederland. Geniet nog even van Sri Lanka.
    Veel liefs, Marian
  36. Rian Vervoort:
    31 december 2014
    Hey Theo,

Ik wens je een geweldig weerzien met Rian en the kids toe.
    Geniet van elkaar en van Sri Lanka. Ik hoop jullie snel weer te zien en te spreken in Rossum. Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2015!!!
    Liefs, Rian
  37. Nora Liefkens:
    1 januari 2015
    Alweer een nieuwe jaar!! Wens je samen met je gezin een geweldig en vooral gezond 2015!!! Geniet van jullie tijd samen in Sri Lanka. Tot gauw. Groetjes Nora.
  38. Dymphi van den heuvel:
    1 januari 2015
    Hallo Theo, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    En nu een mooi weerzien met Rian,Marlijne,Jolieke,Aart en Thijs.
    Maak er een mooie vakantie van met je gezin.
    HEEL VEEL LIEFS DYMPHI.
    GA JOU BLOG ECHT MISSEN
  39. Hans en Janny:
    2 januari 2015
    Hallo Theo,

De beste wensen voor 2015 en wij denken dat je jarenlang gaat nagenieten van deze bijzondere reis.
    Bedankt dat wij mochten meegenieten (welliswaar op afstand) van alles wat je hebt gezien en meegemaakt.
    Geniet van deze laatste weken.
    groetjes van Hans en Janny.
  40. Mari en Geri:
    2 januari 2015
    Hey lieve familie van Welie
    Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2015. Dat het maar een mooi jaar mag worden waarin jullie veel samen kunnen zijn. Theo wat fijn dat alles goed is gegaan en dat we je binnenkort weer in levende lijve kunnen aanschouwen . Trots zijn we natuurlijk op onze buurman maar ook op de buurvrouw die jou een half jaar moest missen, terwijl alles doordraaide.
    We hopen dat jullie een fijne tijd hebben met zijn allen en dat jullie straks veilig op Nederlandse bodem landen. Tot nu gaat het in Rossum helemaal goed met de poezen en de rest van het vee.
    Groetjes van de Kokkies.
  41. Ad en Tiny van Wassenaar:
    3 januari 2015
    Hoi Theo. bedankt voor je geweldige verslagen van de fietstocht die je hebt gemaakt, maar aan alles komt een einde. Ad en ik hopen dat jullie met zijn allen een leuke tijd hebben. Voor jullie alle een gelukkig nieuwjaar en blijf vooral gezond.
    groetjes en tot gauw in het dagelijks leven AD en Tiny
  42. Vincent Bots:
    6 januari 2015
    Hallo Theo,
    Enigszins beschroomd lees ik nu pas je laatste verslagen.
    Grote klasse. Wat een fantastisch half jaar! You had the guts.
    En dan nu weer business as usual. Het kan verkeren.
    Proficiat, ook namens Alexandra.
    Vincent
  43. Jo Beelen:
    7 januari 2015
    Beste Theo,

Petje af, Theo. Fantastisch wat je hebt ondernomen. Missie (bijna) volbracht.
    Geweldig ook de manier waarop jij de 'achterblijvers' op de hoogte hebt gehouden van al je belevenissen.
    Geniet nog van de laatste dagen (weken?).
    Tot ziens op het TBL.

Hartelijke groet, Jo.
  44. Miriam:
    9 januari 2015
    Thijs en Aart: Proficiat!
    Jarig in Sri Lanka: klinkt goed, fijne dag samen
  45. Ilona:
    10 januari 2015
    Hi Theo & family,

Wat zal het fijn zijn om weer bij elkaar te zijn! Voor jou en gezin een fantastisch 2015 gewenst!
    Wij hebben erg genoten van deze unieke belevenis en voelden ons soms ook op reis. Is het echt: Once in a lifetime.....? Of smaakt het naar meer?
    Graag horen we nog eens persoonlijk de hoogtepunten.
    Geniet samen van de laatste dagen in Sri Lanka.

Groetjes, Jos & Ilona (ook de hartelijke groeten van Jo & Jeanne)