Istanbul

3 mei 2021 - Istanbul, Turkije

Het was een heel gedoe om de fiets(-doos) op de plaats van bestemming te krijgen, mijn ‘mannetje’ op Istanbul New Airport schrok zichtbaar. Maar nu staat ie dan toch in de kelder van Hotel Turvan en lig ik enkele etages hoger mijn eerste blogtekst te tikken. We hebben hier verschillende keren met groepen leerlingen gelogeerd en een snelle inspectie leerde dat er sinds die tijd geen lira meer is geïnvesteerd. Het mag de pret niet drukken.

Ik ben inmiddels zo’n tien keer in Istanbul geweest, maar nu doet de stad bijkans surrealistisch aan. Ik werd zondagmorgen wakker van… de stilte! Een blik uit het raam en vervolgens op mijn horloge bevestigde dat de turken ècht naar Erdogan luisteren; ze blijven gewoon binnen! Dat de grote baas een uitzondering maakt voor toeristen (eigenlijk is de hele lockdown vooral bedoeld om het toeristenseizoen te redden) levert hem wat mijn betreft een paar punten op.

De ontvangst is er niet minder hartelijk door. Zeker ook van Taygot, die ik ooit midden in de nacht in zijn eigen kroeg van de vloer moest rapen, maar die inmiddels is opgeklommen tot manager van Hotel Paris. Hij had vernomen van een vriendin van de buurvrouw van de nicht van zijn vrouw -die Georgische is-  dat het voor toeristen waarschijnlijk geen probleem is de grens van het beoogde volgende land over te steken. Ik krijg er echt goede zin van.

Morgen eindelijk fietsen! Eerst de Bosporus over steken. Dat moet per boot. Vanwege het hoge aantal zelfmoordpogingen zijn de bruggen voor fietsers en voetgangers afgesloten. Da’s dan weer jammer.

1. Danielle Dijkstra:
    3 mei 2021
    Wat leuk Theo, ik stond nog op de mailinglist. Ik ga je volgen. Succes! :)
  2. Karin Hogemans:
    3 mei 2021
    Beste Theo, wat fijn dat je goed bent aangekomen in Istanbul. Ik heb wel zin in een nieuw avontuur, dus kom maar op met die verhalen! Groetjes van Karin
  3. Jos Vollebergh:
    3 mei 2021
    Mooie reis gewenst, Theo! Pas goed op jezelf! We lezen weer graag mee!
  4. Arjan:
    3 mei 2021
    Leuk om weer een bericht in je blog te lezen. We gaan je volgen! Hele goede fietstocht toegewenst! Hopelijk heb je niet te veel last van de corona maatregelen.
  5. Henk Janssen:
    3 mei 2021
    Hoi Theo, goed dat ja veilig bent overgekomen en ook dat je geen onderdeel van de lockdown bent geworden. Dat zou wel een flinke valse start zijn geweest. Veel plezier op je tochten gewenst en ben benieuwd naar je belevenissen. grt. Henk
  6. Frans:
    3 mei 2021
    Met deze doos is het dus goed afgelopen. Anders zou het een wandeltocht geworden zijn. Niet zo gek dat Turken goed naar Erdogan luisteren... (dit wordt toch niet gecensureerd..?). En nou ga je dus met de veerboot. Die heeft zeker een flink hoge railing? Men zou eens overboord willen springen! En dan begint je fietstocht pas echt. Heb je al een richting in gedachte?
  7. Marian Hazenberg:
    3 mei 2021
    Hoi Theo, wat leuk om weer te lezen en je foto's te bekijken. Ik kan me voorstellen dat het een hele vreemde gewaarwording is in zo'n 'lege' stad te komen, waar je normaal 'over de koppen kunt lopen'. Heel veel succes en mooie tochten gewenst. We gaan je volgen. Stay safe. Groetjes Marian
  8. Nirma van Welie:
    3 mei 2021
    Heel veel plezier weer! Hopelijk zonder al te veel hinder vanwege de Corona. Leuk om je weer te kunnen volgen via je blog.
  9. Sylvia:
    3 mei 2021
    Hoi Theo, wat een verrassing! Goede reis! Welke kant fiets je op?

Groeten Sylvia en Jan
  10. Allard:
    3 mei 2021
    Volgens berichten hier wil Turkye het toeristenseizoen redden. Hopelijk geldt die extra ruimte ook voor jou!
  11. Mieke van as:
    3 mei 2021
    Wat leuk Theo om je te volgen. Geniet van de reis en neem de coronaregels in acht. Heel veel succes!!
  12. Marjo:
    3 mei 2021
    Nou, toeval bestaat niet. A3 en ik hadden het gisteren nog over jou. Of je al gestopt zou zijn met werken. Of je nog veel zou fietsen. En dan jouw blog. Leuk!! We gaan je zeker volgen. En hopelijk komen de antwoorden op al onze vragen vanzelf.
    Leuk man, dat je dit weer doet/mag van het thuisfront. Of zijn ze mee deze x?
  13. Lindy:
    3 mei 2021
    Ha Theo, doe ze de hartelijke groeten in hotel Turvan en geniet van dit fantastische avontuur! We gaan je volgen! Groet Robbert en Lindy
  14. Judith:
    3 mei 2021
    Beste Theo, wat zul jij het naar je zin hebben. Lekker avonturen, vind het echt super leuk voor je dat het nu van start is gegaan! Wat fijn dat die Erdo zo toeristischgezind is, scheelt alweer. Heel veel plezier hè en verblijd ons maar met je mooie verhalen en foto's! Liefs
  15. Cees en Johanna:
    3 mei 2021
    Door jouw enthousiaste manier van vertellen, hebben we al direct het gevoel erbij te zijn.
    Goed te horen dat jij en je fiets goed zijn aangekomen.
    Lijkt ons ook een goed plan om de reis maar een beetje te laten gebeuren, en niet te veel te plannen in deze tijd . Veel fietsplezier en tot horens,
    Groeten, Cees en Johanna
  16. Elly Biesters:
    Ha Theo!

Wat leuk dat kees en ik weer mogen meelezen! Heb een mooie reis!
  17. Henri:
    3 mei 2021
    Leuk dat ik in jouw mailinglist sta en het eerste verhaal is al bijzonder. Veel plezier tijdens opnieuw een bijzonder avontuur!
  18. Jet de veer:
    3 mei 2021
    Hoi Theo, leuk om in deze Corona tijd joints volgen en zo een beetje het vakantie gevoel mee te krijgen van jou! Succes met je tocht!! Groetjes Jet de Veer
  19. Hettie & Frank:
    3 mei 2021
    Dag Theo, Verrassing! Leuk om je weer te mogen volgen. Hettie en ik zien uit naar de avontuurlijke foto’s! Groeten uit Nuenen, Hettie & Frank
  20. Tom:
    3 mei 2021
    Hoi Theo. Mooi dat alles lijkt te lukken. “Georgia on your mind “. Een mooie tocht morgen (en de dagen erna ) toegewenst.
    Groet Tom en Annemieke
  21. Rity van Gils:
    3 mei 2021
    Leuk, Theo, dat ik je weer mag volgen. Veel succes maar be carefull in deze rare tijd. Rity
  22. Frank de Kleijn:
    Hoi Theo,

Vorig jaar op de begrafenis van ome Jo had je het al over je fietsplannen. En nu is het dus dan zo ver. Erg leuk om je weer te kunnen volgen. Ik kijk uit naar je verslagen.

Geniet van je reis.
  23. Ad en Tiny van Wassenaar:
    Hoi Theo,
    Ik wil me bij de woorden van Frans aansluiten dat het goed is dat de fietsdoos met inhoud goed is aangekomen . Je kan maar beter met je poep op een fietszadel zitten want Ridder te voet schiet niet echt op.
    En dat de Turkse bevolking goed naar Erdogan luisteren is maar voor een deel waar , ik heb ooit een Turkse gids horen vertellen dat het programma van die dag omgezet moest worden omdat Erdogan in de bepaalde stad op bezoek zou komen en daardoor de gehele binnenstad hermetisch afgesloten werd . De gids fluisterde die man is bang voor zijn eigen volk.
    Maar alléé manneke zorg dat ge rap op oe Velo komt, en let wel het is niet de hoogmis van Vlaanderen en aan het eind van de trip zijn er geen gouwe wielen te verdienen.
    Veilge reis (fietstocht) gewenst en op zijn tijd piano, piano .
  24. Leonoor Stunnenberg:
    3 mei 2021
    Hoi Theo...fijn dat je goed in Istanbul bent aangekomen en nog herinneringen hebt opgedaan in het hotel waar je altijd met de leerlingen zat! Veel fietsplezier en blijf genieten! Groetjes Leonoor
  25. Joke Wolters:
    3 mei 2021
    Heerlijk dat ik met je mee mag reizen, Theo! Ik ga genieten van jouw genieten!!
    Knuffel op afstand!
  26. Mirjam:
    Hallo Theo,
    Leuk om weer mee te mogen genieten van jouw fietsavonturen. We kijken ernaar uit. Vandaag een rondje Texel gefietst. Uitgewaaid zijn we nu wel.
    Geniet van je reis en blijf gezond.
    Groetjes van Wim en Mirjam
  27. Daan:
    Hoi Theo!
    Wat ontzettend leuk om je blog te lezen! Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en bevindingen onderweg.
    Geniet van je reis, fiets veilig en heel veel succes en plezier gewenst!
    Groetjes, Daan
  28. Rémy en Jeanne:
    3 mei 2021
    Fantastisch van Rian, dat ze jou weer de ruimte gegund heeft om een volgende droom te verwezenlijken! Aan jou nu de serieuze opdracht het geplande zo veilig mogelijk tot een goed einde te brengen. Veel inzicht, geluk, gezondheid en doorzettingsvermogen om weer veilig en met nóg meer levenservaring deze tocht tot een goed einde te brengen en weer heelhuids in het warme nest thuis terug te keren!
  29. Hans en Janny:
    [email protected]
    Hoi Theo
    Gelukkig heb je eerste "hobbel" goed doorstaan en dat moet een goed gevoel geven als je op je bed ploft in het hotelkamertje.
    Doe voorzichtig en we gaan je volgen.
    Hans & Janny.
  30. Sonja Hovenier:
    4 mei 2021
    Hoi Theo, wat leuk dat ik je weer mag volgen. Veel fietsplezier, en heel veel succes! Hartelijke groet, Sonja.
  31. Dorita:
    4 mei 2021
    Superleuk! Een nieuw avontuur, veel fietsplezier!
  32. Rietje:
    Dag Theo.
    Geweldig dat je het avontuur weer aangaat. Geniet van alle culturen ,dat verrijkt! Fijn dat we met je mee mogen reizen op deze manier.Veel fiets plezier en gezondheid gewenst.
  33. Jan Coppens:
    4 mei 2021
    Mooi om te lezen dat je weer met de fiets op pad bent! Maak er iets van om niet meer te vergeten.
    Succes en vooral veel fietsplezier!
  34. Frans Bruna:
    4 mei 2021
    Nog altijd vol ondernemingslust. Mooi !
    Veel succes met jouw reis.
  35. Karin:
    4 mei 2021
    Leuk verhaal Theo, succes met de aanvang van de fietstocht! Tot het volgende verhaal.
    Groetjes, Karin & Bram
  36. Bram:
    5 mei 2021
    Leuk om te lezen . Wij kijken uit naar je naar je vlgd verhaal !
    Grt Bram en Martine
  37. Marie Jose:
    Mooie tijd Theo, groetjes Albert en van mij
  38. Jan Vink:

Ha Theo,
    Succes en mooi man. Was trouwens je eerste grote fietsreis niet die op 15 en 16 jarige leeftijd met mij en 2 andere buurjongens naar Zuid Engeland. Met ook 5 fietstassen als bagage en een rondje Trafalgar Square als soort van hoogtepunt. Wellicht is de opmaat geweest voor je fietstochten later....
    Have fun!! Groet, Jan
  39. Bianca:
    5 mei 2021
    Hé Theo, het avontuur is nu echt begonnen. Stay safe maar bovenal GENIET !
  40. Ingrid:
    Ha Theo,
    Geniet, geniet, geniet! Veel wind in de rug en af en toe wat doorzettingsvermogen gewenst. Pas goed op jezelf! Fijn om weer mee te lezen.
    Hartelijke groeten!!
  41. Diana:
    6 mei 2021
    Hoi Theo, super dat we je zo kunnen " volgen".
    Benieuwd naar alle verhalen en foto ' s
    Groetjes Diana
  42. Joke Wolters:
    13 mei 2021
    Mooi, die gastvrijheid! Krijg dat maar eens voor elkaar in het rijke Westen.
    De schildpad wordt vast heel oud .Hij zal je heel dankbaar zijn en z'n kleinkinderen sappig vertellen over die behulpzame buitenlander ( want dat moet het geweest zijn...welke Turkse man begint aan zo 'n bizarre tocht!).
    Wij hebben dichter bij huis ons campertje weer getest.Het ouwetje bleek water te lekken.....een incontinentie die hopelijk snel verholpen kan worden.Behouden vaart, Theo.Ik geniet van je verslagen.Dat er nog maar vele mogen volgen!😍Joke
  43. Dymphi van den heuvel:
    1 juni 2021
    Ha,Theo hoorde gisteren dat je al bijna een maand weg bent je droom aan het fietsen of fietsend dromen..prachtig .Door corona lijkt soms het contact tussen vriendinnen dus ook iets minder,maar gisteren weer helemaal bij gekletst,ik wens jou heel veel plezier ,ik ga vandaag even bijleren en genieten van jou fotos en reis verhalen ,en pas goed op je zelf😘