Fietsen in lockdown Turkije

9 mei 2021 - Zonguldak, Turkije

Het is een unieke ervaring; fietsen in Turkije zonder de hectiek van het drukke verkeer. Alleen bouwverkeer raast voorbij, vrolijk toeterend mij in stofwolken hullend. Mijn  gezichtsdoek is om meerdere redenen handig! Politie staat de weinige automobilisten te controleren, maar laat mij meestal ongemoeid. Een jong agentje was zo druk in de weer met zijn jonge vrouwelijke ambtgenoot, dat hij me pas opmerkte toen ik allang voorbij was.

Een schildpad overschatte de lockdown door met een snelheid van zo`n vijf mtr. per uur een vierbaans weg over te steken. Ik heb zijn route verkort en zijn leven verlengd door hem een eind verderop bij zijn vriendjes in een beek te zetten. Beduidend sneller en irritanter zijn de loslopende honden die mijn kuiten zeer aantrekkelijk lijken te vinden. Met mijn Dazer lukt het tot nu toe om ongeschonden mijn weg te vervolgen.

Waar ik me aanvankelijk enige zorgen maakte betreffende de ontvangst door de Turkse bevolking, je bent immers zo`n beetje de enige die vrij mag gaan en staan, word ik overal vriendelijk en behulpzaam bejegend. Mensen kijken verbaasd, zwaaien en roepen “merhaba”. Soms wordt zelfs betaling geweigerd, zoals gisteren voor een overvloedige maaltijd in een wegrestaurant.

Waar het overdag al behoorlijk warm is, steekt er tegen de avond een koude noordenwind vanuit de Zwarte Zee op. Even voor m`n leerlingen, die nu druk bezig zijn met hun examenvoorbereiding: Waarom aan het eind van de dag die wind? En de b-vraag: waarom is die relatief koud?

Op de camping, die gewoon `open` is voor de buitenlandse toerist, heb je het hele veld voor jezelf. Als de beheerder al aanwezig is, lijkt hij zich te schamen om geld aan te nemen voor de koude douche en het niet gemaaide grasveld, dat hij te bieden heeft. Meewarig kijkt hij me aan als ik hem probeer duidelijk te maken dat het prima naar m`n zin is zo!

Morgen keer ik de zee de rug toe en ga ik het binnenland verkennen.

1. Rémy en Jeanne:
    9 mei 2021
    Heerlijk om te lezen over iets waar iemand zoveel plezier aan beleeft en wat je zelf absoluut niet zou willen/kunnen!
  2. Judith:
    Prachtig verhaal Theo!
  3. Hettie & Frank:
    9 mei 2021
    Dag Theo, Dank voor verhaal en foto’s. Als altijd boeiend!
    Hettie & Frank
  4. Hans en Janny:
    9 mei 2021
    Mooi verslag Theo en ehh... namens die schildpad:
    Bedankt !!
  5. Henri:
    9 mei 2021
    Wow, mooi geschreven en leuk om te lezen. Al antwoorden van leerlingen ontvangen 😉
  6. Allard:
    10 mei 2021
    Leuk verhaal, mooie foto’s.
  7. Henk Janssen:
    10 mei 2021
    hoi Theo, het lijkt net alsof je naadloos door bent gegaan met je vorige trip. Het is mooi om te zien en lezen hoezeer de dingen die je op je pad tegenkomt je boeien, verwonderen en opvallen. Zo te lezen geniet je er dus al weer van. Ga zo door. grt. Henk
  8. Marink van Kessel:
    10 mei 2021
    Je verhaal en foto's geven mij een intens en wat bevreemd gevoel van rust en leegte, door het ontbreken van mensen. Een meer dan bijzondere ervaring voor jou, denk ik. Geestverruimend. Bijzonder om weer te mogen meegenieten van jouw reisverhaal in tijden van deze pandemie. Je bent even mijn venster op een wijdere wereld. Geniet!
  9. Ineke en Frits:
    10 mei 2021
    Wij genieten weer van je verhalen Theo. Ben dan ook wel weer een beetje jaloers. Maar heel knap wat je doet en jouw observaties zijn heel mooi! Maar ja, je bent ook een echte geograaf! Heel veel plezier de komende dagen.
  10. Ad en Tiny van Wassenaar:
    10 mei 2021
    Op een van je foto's met je hoofddoek moest ik even goed kijken , ik dacht dat Lawrence of Arabier weer tot leven was gekomen en in Turkije was beland .
    Maar het bleek gewoon Theo uit Rossum te zijn.
    Als ik mijn ogen sluit fiets ik zo met je mee door het Turks landschap, maar wat een deceptie als ik ze weer open doe sta ik weer gewoon op de veerstoep naar de Maas te kijken, ook mooi ! Maar alleen de koeien zijn hetzelfde. Fijne fietstocht verder.
  11. Marian Hazenberg:
    10 mei 2021
    Prachtig verhaal weer Theo. Zo mooi om te lezen. Door je verhalen genieten we even met je mee en dromen we over het mooie landschap en de bijzondere ervaringen. Heel veel fietsplezier nog. groetjes, Marian
  12. Tom:
    11 mei 2021
    Hoi Theo
    De colleges van Peter Teune komen weer naar boven drijven. Das war einmal. Turken moeten afzien, toeristen in hun land krijgen alle vrijheid (aldus VK) het is maar dat je het weet. Het zijn vooral de Turken die afzien met jou geen medelijden. Fijne reis 🍀👍 groet Tom en Annemieke
  13. Joke Wolters:
    13 mei 2021
    Zie mijn reaktie op je 2e blog bij je 1e verhaal.Seniorenfoutje!
  14. Ingrid:
    14 mei 2021
    Mooi verhaal Theo, en fijn om zo mee te kunnen reizen. Op naar het volgende verhaal! Bon voyage & bon courage!
  15. Mirko:
    16 mei 2021
    Mooi verhaal Theo. Naast kolen ook nog dolfijnen gespot in Zonguldak?