Dagelijks leven in Andhra Pradesh

30 november 2014 - Chennai, India

Ik heb de afgelopen twee weken de nodige kilometers weggetrapt in een van de grootste deelstaten van India, Andhra Pradesh. De start was in Hyderabad, de hoofdstad, waar mijn fiets – zeer verrassend - op de afgesproken dag in puike staat werd afgeleverd. Het enige smetje was dat het afleveradres met watervaste stift op het spatbord was gekalkt. Ik zal het maar als een souvenir beschouwen. Fietsen in Zuid-India is een verademing. Het is hier een stuk rustiger, de wegen zijn goed, er is veel natuur en een afwisselend landschap. Het is er ook een stuk warmer. Niet zo gek, want ik ben (al slapende in de trein – shame on me!) de Kreeftskeerkring gepasseerd en zit inmiddels op 13 graden van de evenaar.

De mensen zijn hier veel minder gewend aan toeristen en vergapen zich aan me alsof ik van een andere planeet kom. Overigens plaatsen ze mij niet in de categorie ‘toerist’, want ik fiets…. De tweede vraag die ze me stellen (na: “Can I take a picture?”) is met welk doel ik hier aan het fietsen ben. Mijn antwoord, dat ik dat gewoon leuk vind, wordt volstrekt ongeloofwaardig en dus onbevredigend bevonden. Soms leidt dat tot een soort van hinderlijk stalkgedrag. De pers duikt er ook al op; ik stond al in vier kranten en was breaking news op een tv zender. Het gevolg was dat ik op straat  nu wordt nageroepen met ‘to Chennai’ en ‘Sri Lanka’ en met ‘teacher’ en ‘turist’. Scheelt wel in het vragen beantwoorden.

Mijn dagelijks ritme heb ik drastisch aangepast. Ik sta op als het licht wordt (zes uur), ontbijt, douche (als die er is) en stap op de fiets. Heerlijk om vroeg op weg te zijn; het is nog niet zo druk in de stad, dus ik kom vlot weg en het is niet zo warm. Ik eet en drink regelmatig in de stalletjes die zo om de vijftig meter langs de weg staan en lunch rond half elf. Lunch is ongeveer hetzelfde als ontbijt en diner; rijst of roti met sterk gekruide sausjes en vlees. Prima dus. Rond de middag heb ik er zo’n zeventig kilometer opzitten en dat vind ik tegenwoordig genoeg. Ik zoek en vind een hotel, douche, slaap een uur, luister muziek, lees (biografie van Narendra Modi) en rond half vier wandel ik de stad in. Het straatleven hier verveelt nooit! Rond zes uur diner (zie boven) en daarna naar mijn kamer. Ik bestel of zet koffie, selecteer de foto’s, maak mijn dagelijkse logboekaantekeningen, mis Rian en de kinderen, plan de route voor de volgende dag, kijk niet naar de Indische tv-zenders (wat een pulp) en ga (vroeg) slapen.

Er staat de laatste dagen een stevige wind. Het blijkt een restantje te zijn van een tropische cycloon die bij Chennai de kust dreigde te raken. Dat gevaar is afgewend, al kan ik het gevoel van ‘een gemiste kans’ niet helemaal verdringen…               Een gevaar van een andere orde dreigde toen ik bedacht dat ik hier wel weer eens mijn tent op kon zetten. Had een mooi plekje gevonden tussen de rijstvelden, uit het zicht achter een paar palmbomen. Zat ik goed en wel, kwam de boer eraan, gewapend met een enorm kapmes. Gelukkig niet voor mij bedoeld maar voor de slangen die hier in groten getale voorkomen. Zijn waarschuwing heb ik toch maar serieus genomen en op zijn advies mijn kampement opgeslagen bij de tempel even verderop.

Genoeg over mijzelf. Het dagelijks leven in India is veel boeiender. Ik verbaas me steeds opnieuw en maak talloze foto’s. Als het mensen betreft, vraag ik uiteraard permissie. Wat vervolgens gebeurt, is dat allerlei omstanders op me af komen of ik van hen ook een foto wil maken… Ik heb een kleine selectie bij dit reisverhaal geplaatst. De foto’s spreken voor zich.

1. Marie Jose:
    30 november 2014
    Aan de laatste foto te zien, heeft je fiets behoorlijk te lijden gehad. Dan valt die graffiti nog wel mee. Hopelijk haal je het nog tot Sri Lanka.
    Succes!!
  2. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Mooi, kleurrijk allemaal, zowel verhaal als foto's! Kun je van die gedroogde rode pepers niet een fors aantal kilo's mee naar hier nemen? We hebben namelijk genoeg leerlingen, bij wie die wonderen zouden doen!
    Hou je veilig!

Rémy
  3. Leonoor Stunnenberg:
    30 november 2014
    Nou Theo, je bent bijna bij je einddoel....gelukkig met fiets en al!
    Blijf genieten van je laatste fietsweken!

Groetjes,
    Leonoor
  4. Ine Smit-Verbakel:
    30 november 2014
    Niet alleen bij de leerlingen van Rémy. Maar als je toch inkopen voor het TBL moet doen, die mooie stoffen zouden geschikt zijn voor Aladdin door de brugklassers.
    Mooie foto's, je zou zo het vliegtuig pakken om India te bezoeken. En weer een mooi verhaal voor in het Rondje.
    Groeten!
  5. Huub en Ellie:
    30 november 2014
    Geniet van de warmte het is koud en weer een leuk verhaal
    Gr. Uit TiEL
  6. Joke:
    30 november 2014
    Wat een leuk verhaal weer Theo, geniet er weer van want hou het nog even vol ,hier is het koud en regent weer.
    Wens je nog een goede reis naar het einde, we horen nog.
    Groeten joke.
  7. Frans:
    30 november 2014
    Als ik zo de foto's eens bekijk waar jij op staat, snap ik wel dat vele camera's op je gericht worden en je zelfs de voorpagina haalt. Je zult zoiets maar tegen komen in India! Geen wonder dat iemand je de boom in wilde sturen..... Zelfs je fiets past zich aan! Die begint zijn glans te verliezen. Hoe dan ook: jullie zijn weer herenigd en het meeste gaat voorspoedig. Hoewel: de reis begint een beetje de allure te krijgen van een vakantie. Groot gelijk: er valt veel te genieten van alle prachtige mensen en kleuren. En van het eten natuurlijk. Ga je nou echt sneller als je veel peper op hebt? Dan sluit ik me aan bij het verzoek van Remy.
    Nog even de foto's: Straks in Sri Lanka is het omgekeerd: daar wordt vaak money gevraagd als je een foto maakt. Best lastig als je bv een groep mensen fotografeert. Tenzij je hard kunt rennen natuurlijk.
    Hier schijnt het een beetje winter te worden; het is al wat kouder. Jij bent bijna op de evenaar. Och, verschil moet er zijn. Nogmaals: geniet er van. Ik zou de tocht nou maar gewoon afmaken.....
  8. Hans en Janny:
    30 november 2014
    Tja, die laatste foto.......
    Die kraai redt het wel op één poot, maar die fiets!!!!!
    Of je hiermee de eindstreep haalt, ik weet het niet.......
    Ik had je nog zo gewaarschuwd na het zien van de foto "treinklaar maken" (verhaal treinen in India).
    Nu ff serieus, dat verhaal, die krantekoppen, de belangstelling als jij begint aan je bordje pepers .......
    Theo het ga je goed, ik zit hier voorlopig sprakeloos achter m'n pc.
  9. Joke Wolters:
    30 november 2014
    Super dat je trouwe makker, je fiets, veilig is over gekomen! Wat zou je gedaan hebben als hij verdwenen was...????
    Je moet 'm maar eens op school tentoonstellen, want net als jij doét ie 't toch maar....chapeau voor jullie beiden ( of is het nou "beide"?). Dat weet Rémy vast wel. Theo, ook chapeau voor je schrijfstijl. Ik geniet er elke keer weer van. Een warm weerzien met je geliefden toegewenst !!
  10. Tom:
    1 december 2014
    God man dat je je fiets terughebt. Nooit gedacht dat dit goed zou komen. Dan die slangen. Valt me nog mee dat je ze niet gegeten hebt en dan ook nog zegt dat ze heel aardig smaken. Je bent al aardig dichtbij je einddoel. Ik zou zeggen geniet van elke dag en zorg goed voor jezelf. Als je weer de krant haalt zeg dan ook dat je werkzaam bent op het TBL. Kon ik in het artikel nergens terugvinden. Een minpuntje.. Maar goed je hoofd staat er ook niet naar. Terecht...
  11. Lotte:
    1 december 2014
    Wow Theo, in 1 woord: geweldig! Nog niet ziek geworden van het Indiase eten? wel altijd met je rechterhand he? ;)
  12. Tilly en Jan:
    2 december 2014
    Hoi Theo wat zijn we blij dat je je fiets weer hebt, en nu kun je de laatste kilometers maken,met als einddoel je familie weer zien. Het verslag en foto's waren weer prachtig, ga genieten van het prachtige land, fiets rustig verder en pas goed op jezelf! Grtjes uit Rossum.
  13. Anneke en Wim Verhoeven:
    2 december 2014
    Hoi Theo weer een fantastisch verhaal, mooie foto's. We hebben weer veel lees plezier gehad,wat heb je weer veel gezien ,en mee gemaakt. Met je fiets is het goed gekomen. Nu nog even vol houden ( 5 dec ) hou je taai taai.gr uit rossum.
  14. Ingrid:
    Dag turist-Theo,
    Je bent er echt bijna... geniet er nog even heeeel erg van!!!
    Hou je taai dit laatste stuk! Heel veel groeten!
  15. Joke:
    Hoi Theo misschien hebben ze ook Sint en Piet,Dus een Kado
    Hopelijk is het laatste eind voor je fiets en jou, je bent er bijna
    Nog een helen leuke tijd.
    groeten joke
  16. Arnold Elsen:
    5 december 2014
    Hoi Theo,

Zittende op het vliegveld van Chicago even wat "spare time" dus tijd voor een reactie: weer een prachtig verhaal, je moet wel wat avontuurlijk zijn ingesteld, getuige het verhaal met de slangen. nog een paar weken fietsen voor de vereniging met de familie; is ook wel weer een mooi vooruitzicht. Succes met de laatste km's.

Gr.Arnold
  17. Dymphi van den heuvel:
    5 december 2014
    Hallo Theo,Fijn dat je fiets heelhuids is aangekomen,geniet nog deze laatste weken,van jou fantastische fietsreis.
    Dikke dikke kus Dymphi
  18. Cees en Johanna:
    13 december 2014
    Bedankt Theo voor je prachtige reisverhalen;
    deze reis hoeven we niet meer te maken, maar hebben we eigenlijk al meebeleefd. Knappe prestatie. Nu nog even genieten van je fietsavontuur en daarna van het weerzien van Rian en de kids.
    gr. Cees en Johanna