Drie steden

11 oktober 2014 - Bam, Iran

Ik ben in Bam aangekomen! Het was een eind fietsen naar het zuiden van Iran, om precies te zijn 7838 km.  Ik heb veel onbegrijpende reacties mogen ontvangen (‘Er is daar niks te beleven’) en evenveel goedbedoelde adviezen (‘Pas op voor cheetah’s, overstekende kamelen en Baluchi’s - de bewoners van Zuid-Iran en Pakistan’).  Maar het was vooral elke dag genieten. Van de woestheid en leegte van de woestijn, van de heldere sterrenhemel in de nacht en van de hartelijke reacties in de spaarzame pleisterplaatsen. Èn van drie steden op mijn route, door Unesco aangemerkt als werelderfgoed; Esfahan, Yazd en Bam.

Esfahan is een levend museum van Perzische bouwkunst. Je valt hier werkelijk van de ene verbazing in de andere. Centraal in stad ligt het Nags-Jahan plein, na het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing het grootste plein ter wereld. Aan dit plein ligt een tweetal fraaie moskeeën, een paleis en de monumentale toegangspoort tot de bazaar. De tweede dag in Esfahan ben ik op zoek gegaan naar de rivier met zijn mooie bruggen. Die bruggen waren inderdaad de moeite waard, zeker tegen de avond als ze verlicht zijn,  maar de rivier…. die was er niet. Slechts een droge bedding resteert van wat in de winter een flinke stroom is.

Esfahan is een relatief moderne stad in Iran. Je kunt er echt alles kopen en de omgangsvormen zijn –voor Iraanse begrippen- liberaal. Er wordt behoorlijk geflirt op straat en de kleding van de meisjes is vaak heel vlot. Dat zijn ze zelf ook. Enkele keren spraken meisjes me aan en vroegen om een ‘small conversation’. Meestal is dat uit pure belangstelling of om de Engelse taal te oefenen, maar in een enkel geval leek de belangstelling erg persoonlijk te worden. Zoals Caritas, die –nota bene onder het toeziend oog van haar moeder- mij het hemd van het lijf vroeg en me zelfs  uitnodigde bij haar thuis.  Khamenei en Rohani zouden de vrouwenpolitie (bestaat echt!) op haar af moeten sturen! Ik heb de conversatie, na nog een snelle selfie, beëindigd en nog maar een moskee gepakt, onderwijl mijn zegeningen tellende…

Yazd was de verrassing op mijn route. Het is een van de oudste steden ter wereld en je krijgt hier ook echt het idee dat je terug in de tijd gaat. De huizen zijn gebouwd van zandsteen en afgesmeerd met een mengsel van modder en stro. Opvallend zijn de badgirs of ‘windtorens’ op de daken. Het is een even simpel als effectief systeem om elke bries te ‘vangen’ en naar de kamers (of waterreservoirs) eronder te geleiden ter verkoeling. De historische stad is een doolhof van steegjes, soms overdekt. Ter oriëntatie steken de twee minaretten van de Jameh moskee ver boven alles uit.

In Yazd logeerde ik in het Silk Road Hotel, wat in feite een hostel is. Hier verkeerde ik in een bont internationaal gezelschap, een mooie afwisseling van de dagen kamperen in de woestijn. Een avond op bezoek bij een gezin net buiten het centrum was geen succes. Men had de hele familie en de halve buurt uitgenodigd. Ik kreeg het idee dat ik in de dierentuin was, maar dan aan de verkeerde kant van het hekwerk. Vroegtijdig terug dus naar het Silk Road Hotel, waar op de gezellige binnenplaats altijd wel iemand te vinden was om een goed glas (thee) mee te drinken. Een heel mooie ervaring was een diner en logeerpartij bij Ali in Rafsanjan. Ali doceerde wiskunde aan universiteit, maar desondanks was het een genoeglijke avond met een boeiend gesprek over de actuele situatie in Iran.

Bam is letterlijk en figuurlijk een oase in de woestijn. Je wordt overweldigd door de overgang van zand en rotsen naar palmbomen en water. Bam is in 2003 door een krachtige aardbeving verwoest en daarbij is ook Arg-e Bam, de beroemde citadel grotendeels verloren gegaan. De stad is herbouwd, de citadel zal echter nooit meer de uitstraling van weleer terug krijgen. Maar wàt een indrukwekkende ervaring, om hier rond te lopen en je te realiseren wat er in een paar minuten gebeurde…

Ik was er op het heetst van de dag. Dan is het lekker rustig en doen de wachters een dutje. Deze keer niet dus. Maar ik moest perse helemaal naar boven, naar het afgesloten gedeelte. De handhavers van de wet lieten zich echter maar wat graag omkopen en voor een paar duizend Rial gidsten ze me zelfs tot de top van de citadel. Op de terugweg moest ik haasten, want …. het begon te regenen! Ik vond een geschikte schuilplaats bij de kapper, waar ik voor –omgerekend- twee euro mijn maandelijkse scheer- en trimbeurt kreeg, intussen mijn indrukken verwerkend.

Drie steden, drie ervaringen; Esfahan de mooiste, Yazd de oudste en Bam de schokkendste.

1. Jos Vollebergh:
    11 oktober 2014
    Wat een mooie verhalen weer, Theo. Ik lees ze elke keer met bewondering en verbazing.
    En ben telkens ook weer een beetje opgelucht dat het je zo goed gaat.
    Overigens: volgens mij zijn er best meer wiskundigen waar je 'desondanks' een genoeglijke avond en een boeiend gesprek mee kunt hebben. Laat je collega's van de sectie het maar niet lezen... ;)
    Veel plezier nog met het vervolg van je reis!
  2. Joke:
    11 oktober 2014
    Hallo Theo fijn om weer te horen dat het zo geweldig gegaan is tot zover. Je hebt toch al zoveel mooie dingen meegemaakt en ge zien.En wat is het al ver de KM ters.
    Hopelijk komt er nog veel moois.
    Maar met alle bewondering voor jou.Je had het over regen, toevallig als ik dit zit te lezen regent het hier ook behoorlijk.
    Nog een goede voort zetting Theo. Blijf je volgen. JOKE
  3. Ineke en Frits:
    11 oktober 2014
    Wat een geweldige ervaring doe jij op Theo! Leuk om je verhalen te lezen en bewondering voor de manier waarop je het doet. Je bent al over de helft, denk ik. Hou vol en geniet.
    Hier is het herfst aan het worden en maken we ons langzaam op voor de herfstvakantie,
    veel groeten van Ineke en Frits
  4. Marjo:
    11 oktober 2014
    Wat een kilometers vreet jij toch weg. Onvoorstelbaar zo hier op de bank in den bosch. Wij hebben vanochtend 2 uur gerend en vonden dat ook een hele prestatie.
    Plaats eens een foto van jouw fietsbenen. Dat zal ook een mooi plaatje zijn.
  5. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Wat een variatie! Elk van jouw dagen is totaal anders! Het lijkt het onderwijs wel......
    Hou je veilig!

Rémy
  6. Karin Hogemans:
    11 oktober 2014
    Theo, wat een Prach-ti-ge foto's weer en wat een mooi verhaal! Het is heel indrukwekkend wat je allemaal meemaakt en de mensen die je ontmoet; ik vind het super! Lieve groet uit het herfstige Nederland! Ook van Bert!
  7. Aart:
    11 oktober 2014
    Mooi verhaal weer pap! de afwisseling is hier in Breda wat lastiger te vinden... die heb ik vooral met mijn werk tegenwoordig! Super vet om alle foto's te kunnen zien tijdens je reis, alle fans wachtend alweer op het volgende verhaal! Heel veel plezier met de rest van Iran, en op naar de volgende verbazingwekkende momenten!
  8. Jos Salet:
    11 oktober 2014
    Weer een prachtig verhaal en evenzo prachtige foto's. Bijna 8000 km gefietst, knap hoor! Heel veel succes en veiligheid met de verdere reis.
  9. Mieke:
    11 oktober 2014
    Prachtig verhaal. Blijf genieten en wij kijken uit naar het volgende verhaal.
  10. Gerard Hofman:
    11 oktober 2014
    Dag Theo, het blijft weer steeds een verrassing wat je ons weer voorschotelt. Veel cultuur en historie. Gelukkig ook de verhalen van een moderner Iran met kansen voor de jeugd. We kijken uit naar het vervolgverhaal. Bijna de reis door Pakistan. Het ga je goed.

Groetjes Gerard en Gerda
  11. Jan Coppens:
    12 oktober 2014
    Hoi Theo, tot nu toe heb ik jouw verhalen met veel interesse en grote bewondering gelezen en heb ik geprobeerd met jouw ogen mee te kijken en me te verbazen over dezelfde dingen die jou opvallen. En dan lees ik nu plotseling een vooroordeel ten opzichte van een hele bevolkingsgroep en dan nog wel die waartoe ikzelf behoor: docenten wiskunde. Laat ik het vergelijken met: de schoolleiding van het TBL bestaat grotendeels uit docenten aardrijkskunde, desondanks ga ik daar dagelijks met plezier naar toe. Of: desondanks zijn er elk jaar nog leerlingen te vinden die zich daar komen aanmelden. Of: ...
    Nou ja, het blijft desondanks desondanks een mooi verhaal en ik blijf je met grote belangstelling volgen. Het ga je goed!
  12. Marie Jose:
    12 oktober 2014
    Hoi Theo,ik zie je nog hier weg fietsen: zondag 13 juli.....uitgezwaaid worden door zowat de hele familie....ik dacht: en dat moet een half jaar op dat fietsje gaan rondtoeren...onvoorstelbaar, het gaat je lukken ook! Toch wel n beetje trots op mijn zwagertje hoor, dat je dat weet, haha!Maar Theo, blijf op je hoede en geniet van al die bizondere gebeurtenissen, bijna op de helft....niet te geloven... en voordat je weet is het december en is het gedaan met je rust: dan komt die meute van het thuisfront... ( toch ook leuk !!) Groeten van hier !
  13. Marie Jose:
    12 oktober 2014
    Hoi Theo, ik zie je hier nog wegfietsen: zondag 13 juli uitgezwaaid door zowat de hele familie! Ik dacht: dat moet een half jaar lang op dat fietsje gaan rondtoeren.....niet te geloven....en nu ben je zo goed als op de helft....wel n keer de band aan gort gereden maar dat mag de pret niet drukken, je gaat als een speer, ik doe het je niet na! Wat een avontuur zeg, ik kan alleen maar zeggen: blijf op je hoede en blijf vooral genieten, maar als ik zo je prachtige verhalen lees en de fotoos zie,geniet je er ook van! Zijn hier toch echt wel n beetje trots op je !! Liefs
  14. Henk Janssen:
    Theo,
    wederom een lezenswaardig verhaal, met opnieuw mooie foto's. Als ik nadenk over je verhalen en belevenissen, dan kan het straks nog best spannend worden om af te kicken van dit ritme en avontuur. Maar wellicht is het ook de opmaat voor volgende nieuwe uitdagingen? Deze gaat je in ieder geval goed af tot nu toe. Kijkend naar de kaart en waar je je nu al bevindt is het een onvoorstelbaar eind om per fiets af te leggen, en als je dat op deze manier al hebt gedaan is de rest ook haalbaar. Daarbij succes gewenst, ik zie je volgende verhaal graag tegemoet.

Fiets en bovenal: geniet ze, groet Henk
  15. Ine Smit-Verbakel:
    Hoi Theo,
    Wat een reis! Tweewekelijks kunnen zo'n 1600 leerlingen en hun ouders via het Rondje jouw reis meebeleven en dromen om zelf ook ooit zo'n reis te ondernemen.
  16. Henri:
    Ha Theo,
    Wat leuk om te lezen dat je ook in het Silk Road Hotel in Yazd bent geweest. Ik heb 5 jaar geleden in dezelfde binnenplaats gezeten. In deze binnenplaats dachten we hetzelfde: wat brengt al die reizigers hier? Hele mooie verhalen uit alle uithoeken van de wereld. Jij maakt ook zo ontzettend veel mee omdat je door een fascinerend land fietst. Blijf genieten van al het moois, de mensen en hun verhalen! Het ga je goed!
  17. Rian Vervoort:
    Hey buurman,

Het is telkens weer een genot om je verhaal te lezen en vooral te lezen dat het heel goed met je gaat.
    Ik vertrek volgende week voor drie weken naar India. Ik verheug me erop, maar het zal ook wel een cultuurshock zijn.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal als ik weer thuis ben. Hou het goed!!!

Groetjes, Rian
  18. Tilly en Jan:
    13 oktober 2014
    Ha Theo, ook wij zijn iedere keer verbaast over wat jij ziet en beleef.Wat een prachtige bouwwerken en aardigen mensen, ga verder met je avontuur, wees op je hoede, en laat ons de volgende keer weer genieten van die prachtige foto's en verhalen.Grtjes uit het mooie Rossum!
  19. Ad en Tiny van Wassenaar:
    qqqqqqqq
  20. Ad en Tiny van Wassenaar:
    ?????
  21. Hans en Janny:
    Hoi Theo,

Wat een reis, wat een verslagen!
    Je bent al over de helft en het gaat maar door......
    Theo, je maakt de reis van je leven en ik weet bijna zeker dat je op je 85-ste nog hierover aan het vertellen bent.
    Wat dit laatste betreft, ik zou het advies van Marieke (?) zeer ter harte nemen. Je reisverhalen met de daarbij behorende foto's zijn van een dermate kwaliteit en niveau, dat het zeker als "boekwaardig" bestempeld mag worden. Daar komt nog bij dat je natuurlijk veel meer notities maakt dan wij te lezen krijgen. (censuur?!)
    Maar, éérst liggen Pakistan en India nog op de loer......
    pffffff........
    Groetjes, ook van Janny en blijf scherp!!
  22. Ad en Tiny van Wassenaar:
    13 oktober 2014
    Hoi Theo, Indrukwekkende foto's heb je weer geplaatst. Van een foto in bijzonder heb ik een studie gemaakt, buiten je gezondheid en veiligheid een van je belangrijkste stukje gereedschap wat je dagelijks nodig hebt, Theo toch !! voordat je vertrok heb wij het er samen nog over gehad, je fiets en op die fiets zit een zadel. En over dat zadel wil ik het eens met je hebben, als ik goed kijk dan zie ik een ingez(k)akt zadel, en wat nu Theo, ga als de sodemieter op zoek naar een ring/steeksleutel en opspannnen anders zit straks op je brug, en dat is echt van ijzer en past zicht echt niet aan aan jou billen. Dus Theo in het volgende verslag aub een close up van je zadel dat in perfecte conditie is. Fiets, fotografeer en geniet veilig van al het moois. AD en TINY
  23. Ad en Tiny van Wassenaar:
    13 oktober 2014
    Sleutel 13/14 en dit moest er ook nog even bij in Belgie zegt men, U moet zuinig zijn op uw poep.
  24. Mahdi from saveh - iran:
    14 oktober 2014
    hello dear theo.
    please send me your email address until i send picture that you put your website.
    thank you. mahdi fom saveh.
  25. Roel Bukman:
    14 oktober 2014
    Beste Theo,

Het gaat voorspoedig met de tocht, zoals we kunnen lezen. Zeer binnenkort gaan wij het gedeeltelijk ter plaatse zelf bekijken! Misschien komen we in Esfahan jouw Caritas nog tegen. Jij bent dan inmiddels vlakbij of in Pakistan. Wij komen niet verder dan Shiraz. We hebben in ieder geval veel zin ons bezoek aan Iran en we wensen je een heel voorspoedig en boeiend vervolg toe voor de komende maanden!

Roel en Tanja
  26. Rian van mil:
    15 oktober 2014
    Ik kan je niet bereiken, heb misschien een oplossing voor je spullen. Bel ff naar huis
  27. Bianca:
    Dag Theo,
    Je hebt het goed lees ik. Blij iedere keer weer iets van je te horen. Op TBL gaat het ook prima. Ouderavonden, buitenlandse reis, eerste toetsweek, activiteitenweek...we zijn al weer aan vakantie toe. Gelukkig begint die vrijdag. Geniet van al het moois dat je nog tegenkomt. Heb begrepen dat je toch een andere route gaat volgen. Laat je verrassen zou ik zeggen. Groetjes uit kamer 116.
  28. Anneke en Wim Verhoeven:
    15 oktober 2014
    Hoi Theo wat een geweldige verhalen, en prachtige foto's. Je hebt al veel mee gemaakt en gezien. We vinden het onvoorstelbaar wat jij presteert. Verder wensen wij jouw een heel goede reis. Let goed op je zelf,we blijven je volgen,veel succes. Gr. Ons.
  29. Arnold Elsen:
    Hoi Theo,

De reis vordert gestaag; inmiddels over de helft. Je verhalen en foto's blijven boeien en zijn inderdaad boekwaardig.
    Met name ook de interactie met de bevolking beschrijf je op een leuke manier. Blijf je volgen; veel succes in Pakistan,

Gr. Arnold.
  30. Dymphi van den heuvel:
    16 oktober 2014
    Hallo Theo ,wat een prestatie meer dan 7800 km.
    Geweldig,heb weer genoten van jou verhaal over de 3 steden.
    dikke kus.
    groetjes Dymphi
  31. Milou van den Heuvel:
    Hee Theo!
    Echt super mooie foto's en een mooi verhaal!
    Groetjes,