Nepal - een cultuurschok

18 oktober 2014 - Kathmandu, Nepal

Het plan is gewijzigd, ik zit momenteel in Kathmandu – Nepal! Voor een keer heb ik het verstand boven het hart laten spreken en – gezien de actuele situatie in het Midden-Oosten - besloten om Pakistan te skippen. Omdat elk probleem tevens een kans is, gaat de al lang gekoesterde wens om Nepal te bezoeken nu dus in vervulling. Via Teheran en Sjarhjah/Dubai ben ik in Kathmandu aangekomen – en godzijdank ook al mijn bagage incluis fiets. Dat was nog wel even spannend, want die bagage was duurder dan mijn eigen ticket. En ik had een ernstig cashprobleem in Teheran…

De overgang was enorm, bijna verwarrend, vooral ook omdat ik er nauwelijks op voorbereid was. Van de hectiek van Teheran, met zijn stinkende verkeerschaos naar de geoliede organisatie van Sjarhjah, een buur-emiraat van Dubai, waar ik wachtte op mijn verbinding. Werd het in Iran ’s avonds al behoorlijk koud, hier was het om twee uur ’s nachts buiten onplezierig warm. En van de woestijn naar het groene Nepal. Van islam naar boeddhisme. Van veel regels naar grote vrijheid in doen en laten. Van enorme afstanden naar een kleinschaliger land en van hectiek naar… absolute gekte in het stadsverkeer. Met mijn fiets neem ik een soort middenpositie in tussen auto’s, motoren, fietstaxi’s en voetgangers. Hoe slecht voorbereid ik ben op dit land bleek toen ik me in die gekte mengde en merkte dat hier links gereden wordt. Of liever gezegd, links èn rechts.

Het hart van de stad bestaat uit een tempel- en paleizencomplex van adembenemende schoonheid. Mijn mond viel soms letterlijk open van verbazing. Dat was zeker ook het geval bij het aanschouwen van de uitgebeelde taferelen in het houtsnijwerk. Na de preutsheid in Iran was dit zo’n beetje het andere uiterste! Vooral ’s avonds lijkt het of de hele bevolking in het centrum samen komt. Als de stroom uitvalt (dat gebeurt meestal rond zeven uur) wordt het heel sfeervol. Ineens hebben alle straatverkopers kaarsen branden en komt het verkeer zo’n beetje tot stilstand. Het wordt allemaal geaccepteerd.

De Nepalezen zijn vriendelijke mensen, maar hebben het toch duidelijk vooral op mijn Rupies gemunt. Zo begon op de eerste avond een man in een oranje gewaad mijn voorhoofd rood te verven. Omdat ik me in het buitenland graag aanpas en er geen gevaar in zag, liet ik het maar gebeuren en bedankte hem na afloop uitvoerig. Hij wilde echter driehonderd Rupies cashen en daar koop je hier toch een mooie pizza voor. Wat de mensen absoluut niet begrijpen is waarom ik geen trekking doe, bijvoorbeeld veertien dagen rondom de Annapurna. Maar ik lees zojuist in ‘The Himalayan’ dat de blizzards behoorlijk opspelen dit jaar en al ruim dertig mensenlevens kostten. En omdat ik het verstand….  Ik ga hier dus lekker een paar weken rondfietsen en steek vervolgens de grens over naar India!

1. Leonoor Stunnenberg:
    18 oktober 2014
    Wat een verstandige beslissing om Pakistan te skippen!
    Geniet van Nepal!
    Groetjes Leonoor
  2. Hans Firing:
    18 oktober 2014
    Dat wordt dus klimmen Theo?
    Succes met de "heuvels" in Nepal.
  3. Marjan:
    19 oktober 2014
    Hoi Theo, wat een stoere verhalen allemaal. Ik ga vandaag met Marlijne naar rian en met z'n drieën naar een concert en happie eten bij casper. Heel veel succes en plezier in Nepal!
  4. Joke Wolters:
    Lieve Theo,
    Wat een verstandig mens ben je toch en wat een ervaringen komen er nu op je pad.....haast te veel om te bevatten. Maar jij kunt er mindfull mee omgaan.....dat weet ik zéker!
    Knuffel op afstand.
    Joke
  5. Rian Vervoort:
    Hey Theo,

Goed van je om Pakistan over te slaan en je reis voort te zetten in Nepal. Ik vertrek morgen naar Delhi en vandaar uit reis ik naar Rishikesh, gelegen aan de voet van de Himalaya. Het zal voor mij ook wel een cultuurshock worden, maar ik verheug me erop. Heb en hou het goed en geniet!!!!
    Groetjes, Rian
  6. Gerard Hofman:
    Dag Theo,

Een reis door Pakistan is voor een westerling geen aanrader. Je hebt een goede beslissing genomen. Hier heb je het thuisfront zeker blij mee gemaakt! Nu genieten van andere culturen.
    Groetjes Gerard en Gerda
  7. Marink:
    20 oktober 2014
    Goed om te lezen dat, ondanks het feit dat je blik op oneindig is gericht, je verstand niet op nul staat. Blijf indrukken verzamelen en genieten. En uiteraard het advies van Ad opvolgen en op uw poep letten. Als zijn technische oog iets gesignaleerd heeft, zou ik direct in actie komen!
  8. Peter Gijsman:
    20 oktober 2014
    Namasté Theo, een wijs besluit :-) Veel fietsplezier in dit heerlijke land.
    Grt, Peter Gijsman
  9. Joke:
    20 oktober 2014
    Hoi die Theo, ik ben blij als je luistert naar die wijze raden van al die het weten.Maar geniet zoveel te meer.Wat een tocht ,,hopelijk gaat alles verder goed ,maar blijf voorzichtig.
    Heel veel groeten wij zitten op de camping in Enschede dat is heel wat anders.Maar geniet. En lieve groeten joke vd D.
  10. Joke:
    20 oktober 2014
    Prachtig al die foto's, joke vd D
  11. Marie Jose:
    21 oktober 2014
    Hee Theo, dat verstand van jou, werkt nog goed !Nu komt jouw lang gekoesterde wens om eens in Nepal rond te kijken ook uit ! Mooi man, wij wensen jou vanuit een herfstachtig Baarlo nog een mooie reis toe, blijf voorzichtig en blijf vooral genieten !!
    Groeten !! :)
  12. Marieke Reijs:
    22 oktober 2014
    Ahh Nepal, erg goed besluit Theo!
    Geniet ervan! Doe ze de groetjes daar! ;-)
    En ben voorbereid, want het is besmettelijk. Als je er eenmaal bent geweest... Namasté!
  13. Elvera:
    Ha Theo,

Dat is goed nieuws....geen Pakistan voor jou met alle ellende die er op dit moment speelt. We kunnen hier weer meegenieten ipv je route bezorgd volgen. Een paar weken genieten van Nepal. Berg op en berg af, cultuur, hitte, gezellige mensen, nieuwe indrukken, foto's maken en vooral weer nieuwe herinneringen maken. Het ga je goed en blijf gezond. Lieve groet, Elvera
  14. Jan en mignon:
    22 oktober 2014
    ha Theo, wij sluiten ons aan bij alle reacties dat je een verstandige beslissing hebt genomen. Maar graag een paar selfies, hard proof :-) . heel veel plezier tijdens deze onverwachte roadtrip.
  15. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Altijd al een verstandige jongen geweest..... Rian slaakt ongetwijfeld een zucht van verlichting.
    Voor mij heeft het woord 'sfeervol' weer een heel nieuwe betekenis gekregen......
    Hou je veilig!

Rémy
  16. Vincent Bots:
    23 oktober 2014
    hoi Theo, hadden we toch even in Teheran af kunnen spreken. indrukwekkend om je plan zo te wijzigen. We maken het goed in Iran en genieten van de mensen, de oude beschaving en het weer. Nog een paar dagen en we vertrokken weer huiswaarts.
    Wij, Alexandra, Pierre, Inge, Roel, ik en acht anderen we seen je een succesvolste vervolg!
    Vincent
  17. Pieter Kemper:
    23 oktober 2014
    Hoi Theo, verstandig besluit. Ook andere landen kunnen heel mooi zijn. Vanaf het eerste moment dat je Pakistan noemde als doortrekland, had ik zoiets van: mmmmm...., verstandig? Mij lijkt Iran toch mooier dan Pakistan. Geniet! en kijk uit.
  18. Johan Verdiesen:
    24 oktober 2014
    Hoi Theo,

Jouw fietsvaardigheid was al behoorlijk groot, maar is nog verder toegenomen als ik de spannende (verkeers)verhalen lees. Hopelijk verloopt je sightseeing in Nepal voorspoedig.

Groet,
    Johan
  19. Milou van den Heuvel:
    25 oktober 2014
    He hallo Theo ,Ik geniet zeer van jou verhalen en pakkende foto's,ik dank jou hiervoor.
    En let goed op jezelf ,dikke,dikke kus.
    Dymphi
  20. Rik:
    25 oktober 2014
    Hoi Theo,

Met bewondering en plezier lees ik je reisverhalen. En ja, ook met een beetje afgunst, alhoewel ik weet dat het niet even appeltje-eitje is wat je doet. Je komt je eigen wel eens tegen, denk ik, maar krijgt er wel heel veel voor terug.
    Mooi dat je zo verstandig bent om het gevaar niet op te zoeken. En Nepal heeft ook zijn charmes. Jouw foto's van daar geven mij weer een fijne herinnering aan dat land, waar ik 2 jaar geleden ben geweest. Heb je de dal bhat al gegeten?
    Geniet de komende tijd nog van alles wat je tegenkomt, it is once in a lifetime.

Groet,
    Rik
  21. Henk.:
    27 oktober 2014
    heb al je verhalen gelezen maar had nog geen reactie gegeven. ongelofelijk wat je in enkele maanden kunt zien,beleven en vastleggen! fijn dat je dit kunt beleven en heb waardering voor iedereen die je tegenkomt en je op welke manier dan ook verder helpen,krijg vooral het gevoel dat je 1 bent met de tijdgenoten. Theo geniet van je reis vervolg!!
  22. Om Prakash Gautam:
    17 november 2014
    Hello Dear Friend Theo! Mamaste! How are you! Where are you! I am so so sorry I couldn't meet you in Kathmandu! And , I found your web really incredible! God bless you! I am missing you very very much!
  23. Om Prakash Gautam:
    17 november 2014