Knallen op het Plateau

16 mei 2021 - Amasya, Turkije

Fietsen op de Anatolisch Hoogvlakte is net even gemakkelijker dan in het Pontisch Gebergte. Vlak is het nooit, maar onder de brandende zon kom ik nu toch vrij gemakkelijk aan de honderd km per dag.

De eerste plaats op ‘mijn lijstje’ was Safranbolu. Een historisch Ottomaanse nederzetting waar ik onderdak vond in een pension dat me ook terug in die tijd leek te duwen. Safranbolu ontstond als handelsnederzetting op de zijderoute. Daar werd dus ook het saffraan (safran) aangevoerd. Dit kostbare en zeer gewilde kruid wordt gewonnen uit de saffraankrokus en schijnt geneeskrachtige werking hebben, een kater te verzachten en de sexualiteit te verbeteren. Maar ja, daar heb ik hier dan weer weinig aan.

Wildkamperen blijft een ervaring apart. Het liefst blijf ik weg van privé terrein, maar op een gegeven moment zette ik m`n tentje toch in een boomgaard naast wat moestuintjes. `s Morgens kwam de hele familie al vroeg aanzetten om het land te bewerken. Men begint dan doorgaans met een uitgebreid ontbijt. Vader liep voorop met de ketel. Ik groette wat beschroomd: Merhaba! Hij antwoordde: Cay? En even later zat ik met de familie aan de thee.

Overdag wordt het op het plateau al zó heet dat ik regelmatig schrik van de luide knallen die gepaard gaan met het uitzetten van de vangrails vlak naast me. De temperatuur daalt `s nachts echter zomaar dertig graden. Dat betekent dat ik met twee lagen kleding aan in mijn slaapzak probeer een beetje warm te blijven.

Een heel verschil met de kamer-met-balkon in Amasya, waar ik een paar dagen rust neem. Het is een wondermooi gelegen stadje in een door hoge rotshellingen omgeven nauw rivierdal. Het was de hoofdstad van het rijk van de Pontische koningen (wie kent ze niet), Atatürk smeedde hier z`n plannen voor de moderne Turkse republiek èn… Strabon is hier 63BC geboren. En die laatste wordt toch algemeen gezien als de eerste grote geograaf op aarde.

En nu we weer bij ‘ons vak’ zijn aanbeland: morgen beginnen de examens! Ik wens mijn leerlingen veel succes en mijn collega`s, die geheel belangeloos mijn taak op zich nemen, succes met nakijken!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Allard:
    16 mei 2021
    Een jaloersmakend mooi verhaal. En de echte leraar is nooit ver weg bij jou....
  2. Hettie & Frank:
    16 mei 2021
    Goed je te volgen. Mooie foto's. Ondanks alle verschillen: de koeien hebben gele oormerken! Groet, Hettie & Frank
  3. Rémy en Jeanne:
    16 mei 2021
    Toch (ook) een beetje Nederland dankzij die ene roodbonte en de enorme tulp (Turks van origine!)!
    Voorzichtig verder!
  4. Judith:
    16 mei 2021
    Succes op de trappers! Wat een mooie plekken zie jij!
  5. Joke Wolters:
    16 mei 2021
    Vanuit mijn luie stoel reis ik met je mee en bewonder je....100 km per dag en dat met jouw weinige " zitvlees"!
    Ik lees nu in " De laatste reis van de boswachter". Vergeleken met jouw fietstocht is die reis met een oude auto door Rusland, Mongolië en Kazachstan naar Japan, waar ze hun oude Subaru naar terug brengen, zijn geboortegrond, peanuts.
    Moge de goden welgezind met je meereizen, Theo.Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.
    Hoe is 't eten trouwens? Geen Bossche Bollen, hè? Maar beter ook voor je lijn🤣!
    Knuf op afstand!
  6. Mieke van as:
    16 mei 2021
    Theo leuk om jou zo te volgen! Succes met het fietsen en de leuke ontmoetingen.
  7. Joke Wolters:
    16 mei 2021
    Vanuit mijn luie stoel volg ik je op je lange reis.En mijn bewondering is groot: 100 km per dag en dat met jouw weinige " zitvlees"!
    Ik lees nu in De laatste reis van de Boswachter.Vergeleken met die van jou is de hunne peanuts: via Mongolische woestijnwegen en Kazachstan naar Vladivostok en Japan brengen zij hun oude Subaru terug naar zijn geboortegrond.
    Hoe is 't eten, Theo? Geen Bossche Bollen, hè? Maar beter ook, niet goed voor je lijn😂!
    Moge de goden welgezind met je meereizen, Theo.Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag!
    Knuf op afstand😍
  8. Derk:
    16 mei 2021
    Wat gaaf allemaal, Theo! Ben benieuwd naar verdere avonturen.
  9. Hans:
    16 mei 2021
    prachtig om te lezen Theo. Ben jaloers op je verhalen en belevenissen maar moet er anderzijds niet aan denken om alleen de hele dag zo ver van huis te zijn. Zorg goed voor jezelf en houd ons op de hoogte. Wij gaan vanaf morgen nakijken!
  10. Marie Jose:
    16 mei 2021
    Poe Poe....100 km per dag.....jij liever dan ik.....veul plezier Theo !
    Succes !
  11. Marian Hazenberg:
    16 mei 2021
    Mooi verhaal weer Theo! En wij hebben weer wat geleerd over de eerste geograaf... lang.....heel lang geleden. :)
    Blijf ons op de hoogte houden van je ervaringen en stay safe.
  12. Ine Smit-Verbakel:
    Hoi Theo,

Je maakt weer een mooie fietsreis. Mag ik er wat van publiceren in Het Rondje?
    Groeten
  13. Karin Hogemans:
    16 mei 2021
    Beste Theo, wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven in beeldende taal. Ik zie het zo voor me. En zou dat niet werken, dan zie ik de prachtige foto's. Ondertussen krijg ik ook nog geschiedenis- en aardrijkskundelessen. Fantastisch. Hou je goed!
  14. Myrthe Roodenburg:
    16 mei 2021
    Gaaf allemaal Theo! Neem je wat saffraan voor mij mee? 7 lesweken zonder jou, komende week de eerste. Saai!!! Ik zal je klassen je foto’s laten zien, vinden ze vast leuk!
  15. Leonoor Stunnenberg:
    Hoi Theo,
    Wat maak je weer een mooie fietsreis met leuke ontmoetingen met de plaatselijke bevolking. Nog veel fietsplezier en ik hoop dat je weer een keer zo een mooie presentatie geeft van je belevenissen!
    Groetjes Leonoor
  16. Hans en Janny:
    Mooi Theo!
    Het "schrijven" ben je gelukkig nog niet verleerd.
  17. Ad en Tiny van Wassenaar:
    17 mei 2021
    Hoi Theo,
    Dat wildkamperen is toch een dingetje, ik heb dus toch voor alle zekerheid met de heer Erdogan gebeld hij beloofde mij dat hij omwille van een of andere fietstoerist uit Nederland wil gaan versoepelen. Dus heeft hij met zijn regering overlegd gepleegd en besloten om een gedoogbeleid voor wat betreft wildkamperen op zowel privé terreinen als in de vrije natuur toe te staan, maar wel op enkele voorwaarden, het is voor drie maanden (als een proefperiode) , die malle fietser uit Nederland dient wel tijdig zijn ketting en keel te smeren , geen wapens dragen en vervoeren met uitzondering van zijn handpomp tenslotte moet hij ook zich tegen de zwerfhonden kunnen verweren.
    Dit alles om Mark Rutten te behouden als vriend, dus ook maar even met Mark Rutten gebeld, die had er geen concrete herinneringen aan dat Erdogan zijn vriend was.
    Dus Theo het mag . En even een reminder als je linkervoet boven is moet je rechtervoet
    beneden zijn en vergeet niet je pedaalslagen te tellen.
    Ad en Tiny
  18. Lotte:
    17 mei 2021
    Wow, Theo, wat een prachtige foto's en weer mooie verhalen! Geniet ervan en veel succes met de uiteenlopende temperaturen. Wij zijn ook voor het eerst gaan kamperen in een tentje met zijn drietjes, heerlijk! Maar dat was in Brabant dus nog niet zo ver weg van thuis. Onze tijd komt nog hihi! Groetjes uit Arnhem, Lotte
  19. Ivo:
    18 mei 2021
    Ha Theo, ik zit met plezier je verhalen te lezen tijdens ons teamoverleg ;)
    Ben benieuwd naar je volgende avonturen!
    Iyi yolculuk, Theo!
  20. Ilona:
    18 mei 2021
    Hey Theo, super leuk om wederom jouw enthousiaste reisverhalen op je (fiets-)pad te volgen! Erg mooie foto's van de omgeving. Fijn dat je zelf ook in beeld bent :) Take care, good luck and above all: ENJOY! Liefs, Ilona
  21. Sander Geerts:
    19 mei 2021
    Hey Meneer van Welie, Je hebt een heel leuk verhaal geschreven en de foto's die je gemaakt hebt zijn erg leuk. Geniet nog van je fietstocht en jammer dat je ons geen Aardrijkskunde meer kon geven, maar we gaan het heel leuk hebben de aankomende lessen Ak. Maar nog heel veel plezier daar en tot snel!
    Groetjesss,
    Sander Geerts 3HVa
  22. Jan van Vucht:
    19 mei 2021
    Hoi Theo,
    Wat een mooi avontuur, fijn dat je vele indrukken en begripvolle mensen ontmoet!
    Wij genieten niet alleen van jouw verhalen en prachtige foto’s maar dus ook van de (levens)lessen.
    Hier gaat het goed met jouw/ons mentorgroepje ondanks het weer en jouw afwezigheid😜
    Blijf doortrappen, let goed op jezelf en houd de achterblijvers hier op de hoogte van jouw belevenissen!!
    Groetjes, Jan van Vucht
  23. Karin Schut-Hese:
    21 mei 2021
    Hoi Theo. Mooi te lezen over je nieuwe avontuur. Je bent vertrokken, daar gaat het om. We wensen je een mooie reis en lezen mee. Groet Karin en Gerard Schut
  24. Ingrid en Ben:
    22 mei 2021
    Theo,
    Leuk om jouw fietstocht op afstand te kunnen volgen. Zo neem jij ons mee in jouw avontuur, belevenissen en indrukken. Wij wensen jou een mooi vervolg op de reis. Pas goed op jezelf en geniet ervan. Groeten vanuit een herfstachtig Maas en Waal, Ingrid en Ben.
  25. Lisanne:
    1 juni 2021
    Mooie avonturen weer, leuk om te lezen!! :)

Groetjes Lisanne