De heilige rivier

10 november 2014 - Varanasi, India

Dit reisverhaal tik ik vanaf het dakterras van Vishnu Rest House in Varanasi, waar ik na een week fietsen in India ben neergestreken. Het hotel is vernoemd naar de Hindoestaanse god Vishnu. Deze staat op de tweede plaats in de hiërarchie van de Hindoestaanse goden, dus daar kan ik wel mee leven. Het uitzicht op de Ganges rivier is vanaf hier fantastisch. Bootjes varen heen en weer en ’s avonds dobberen ontelbare brandende offerkaarsjes op het water. ’s Morgens word ik wakker van het geluid van cricket spelende jongens op de ghat. Een ghat is een toegang tot het water via de beroemde trappen. Dat is toch net even anders dan het verkeerslawaai dat me de afgelopen week het slapen bijkans onmogelijk maakte.

Varanasi is een belangrijke stad voor de Hindoestanen en dat heeft alles te maken met de ligging aan de Ganges , voor de Hindoestanen een heilige rivier. Als het even kan, springen ze erin om zich te wassen of te sassen. Verder wordt er de was gedaan en afval gedumpt. En dat allemaal tegelijk. Doden worden in het water gesopt alvorens op de oever te worden  gecremeerd. Wat je noemt een multifunctionele rivier. Het is fascinerend om vanaf het dakterras of wandelend over de ghats dit te aanschouwen. Je hebt het gevoel diep in de Hindoestaanse cultuur te duiken. Dat gevoel gaat bij verschillende hotelgasten zover dat ze zich tooien in oranje doeken en ringen door neus en oren laten boren. Zover ben ik nog niet gegaan. Oranje is overigens een belangrijke kleur voor de Hindoestanen, op zich spreekt me dat wel weer aan.

Een prettig detail van mijn standplaats is dat autoverkeer hier niet mogelijk is. De stegen zijn te smal en overal zijn trappen. Ronddwalen is een verademing, ware het niet dat de heilige koeien dat ook vinden. Hen wordt geen strobreed in de weg gelegd en ook hun heilige vlaaien worden niet opgeruimd. Niet fijn als je daar met je sandalen in belandt! Lastiger nog zijn de mannen die je van alles proberen aan te smeren of zelfs trachten te chanteren. Zo maakte ik een foto in de buurt van een crematieplek. Meteen kwam er iemand op me af die meldde dat er een tweetal opties was; 500 rupees betalen of de familie van de overledene zou worden ingelicht. Ik bedacht toch nog een derde optie; negeren.

De eerste week in India was er een met veel nieuwe en heftige indrukken. Het plannen in tijd en ruimte is hier bijkans onmogelijk.  Regelmatig sta ik lang vast in een file van riksja’s en ander rollend materieel en de wegen zijn soms heel slecht (of houden gewoon op). Zelfs mijn navigatie wordt er soms radeloos van. Daarbij is de belangstelling voor mijn verschijning groot. Ik heb al gastlessen staan geven op een school en nam deel aan een viering in de tempel ter ere van de god Shiva (staat op de derde plaats, maar vooruit) . Mooie ervaringen, maar je schiet natuurlijk voor geen meter op.

Ik blijf hier in Varanasi een paar dagen hangen. Temeer omdat mijn mindfulness coach in dit blog een gewaardeerd advies heeft geschreven. Accepteer wat er op je pad komt en blijf in het moment!

1. Teun van de Camp:
    10 november 2014
    Theo, dit heb ik letterlijk zó meegemaakt: "Zo maakte ik een foto in de buurt van een crematieplek. Meteen kwam er iemand op me af die meldde dat er een tweetal opties was; 500 rupees betalen of de familie van de overledene zou worden ingelicht. Ik bedacht toch nog een derde optie; negeren." Ik mocht 1000 rupees "free donation" aftikken en excuses aanbieden, of ik mocht mee richting politiebureau ("twee toeristen die hetzelfde deden een dag ervoor zitten nog vast en is het paspoort afgenomen", was het verhaal). Ik koos voor de optie omdraaien en met een flinke pas die mannen van me afschudden!

Geniet er nog van en blijf scherp!

Groetjes
    Teun
  2. Nirma:
    10 november 2014
    Wederom een super verhaal van je Theo!
    Succes daar nog in India en geniet van alle mooie, gekke, leuke en bizarre dingen die op je pad gaan komen.

Groetjes vanuit Berlicum waar vandaag de zon scheen..
    Nirma
  3. Gerard Hofman:
    Dag Theo,

In zo'n overbevolkt land zul je veel ervaringen opdoen met diversteit aan mensen, culturen en geloofsuitingen. Mooi dat je het onderwijs kunt opkrikken en je verhaal mag vertellen aan geïnteresseerd publiek. Geeft ook veel afleiding en wordt ook gewaardeerd.

Ga zo door.

Groetjes Gerard en Gerda
  4. Miriam:
    Hee Theo,

Wat een prachtige foto's weer! Enne....Inderdaad...Frans is overal, echt een man van de wereld!

Veel liefs, Sander en Miriam
  5. Lindy:
    Hee die Theo,

Met een flinke stapel schoolexamens voor mijn neus is het lezen van jouw reisverhaal een welkome afwisseling!

Wat maak je een prachtige reis Theo, doe je wel voorzichtig daar in India?

Groetjes Lindy
  6. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Dankzij jouw fijnzinnig gedetailleerde en subtiel plastische beschrijvingen van wat je allemaal ziet, voelt, hoort, ruikt en meemaakt, raak ik des te meer overtuigd van datgene waar ik al van overtuigd was: ik hoef dat zelf allemaal niet zo nodig persoonlijk mee te maken! Geniet ze en hou je veilig!
  7. Mari en Geri:
    10 november 2014
    hey Teeke, even een berichtje van de kokkies.
    We lezen je verhalen met veel plezier en soms is het net of we er ook zijn .Ook de foto's zijn hartstikke leuk en mooi om te zien en zoals iedereen al schrijft naar jou: je kunt altijd nog schrijver van reisverhalen worden. Hier gaat alles goed en de tijd gaat erg snel, voor je het weet slaap je weer naast ons. We wensen je nog heel veel fietsplezier en blijf genieten, we denken aan je. groetjes van Mari en Geri.
  8. Ad en Tiny van Wassenaar:
    10 november 2014
    Hoi Theo, Even vreesde ik dat je niet meer zou terugkeren voor de klas. Maar als je daar zo ver van TBL gastlessen gaat geven dan komt het wel weer goed met je en ben je toch niet verloren voor het onderwijs. Hoe is met de staat van je fiets?, zijn de Schwalbe,s nog vol lucht te houden en het aandrijfsysteem blijft dat nog functioneren zoals bij het begin van jou reis? Wat een fantastische tocht zonder ketting. Verder kan ik me maar geen beeld vormen van met de fiets in de file staan, iets wat mij op de Maas of Waaldijk nog nooit is overkomen, zo op de manier van hoi ik ben Theo en ik kom uit Rossum kunne jullie nie een bietje durrijen want ut schiet nie op. Veel fietsplezier tothéhoudoehé
  9. Marian Hazenberg:
    10 november 2014
    Prachtig Theo! Mooi beschreven wat je allemaal beleeft. Mooie foto’s ook. Vooral die koe midden op de weg, wat moet het heerlijk zijn om als koe daar in India zo vereerd te worden. En dan die overbeladen fietser…., dan zou ik toch liever die koe willen zijn! Wat indrukwekkend allemaal. Heerlijk om te lezen. Een boeiende voorzetting van je reis gewenst en geniet van alle mooie dingen die nog op je pad komen. Liefs. Marian
  10. Henk Janssen:
    hee Theo,

Beetje oppassen met gastcolleges geven jongen, begint verdacht veel op werken te lijken op die manier. Zo te lezen kun je dat echter nog steeds goed missen.

grt. Henk
  11. Sylvia:
    10 november 2014
    Geweldig om te lezen! Nog een paar mooie weken toegewenst! Sylvia
  12. Joke Wolters:
    11 november 2014
    Ben het helemaal met Rémy eens: niets voor mij. Daarom des te meer bewondering voor je, Theo! Wat zal je hoofd trouwens vol zitten met al die impressies.....Het wordt tijd dat je weer in je eentje op je fiets zit, in de natuur.
    Behouden vaart!! In gedachten reis ik met je mee.
    Joke
  13. Mieke:
    11 november 2014
    Genieten van jouw blog Theo. We zien het voor ons zo beeldend schrijf je. Blijf genieten en ik kijk uit naar je volgend blog. Fiets ze!
  14. Laurie:
    Hoi Theo,

In tegenstelling tot onze grote vriend roept deze beschrijving bij mij juist het gevoel op om ook te vertrekken. Zeker nu we tot over onze oren in toetsen en betogen zitten. Ik blijf liever niet in dit moment hangen, dus mindfulness is geen optie. Wat je beschrijft, ruik ik bijna. En dat helpt me even vluchten uit deze realiteit. Ik kan niet wachten tot de volgende blog. Groeten, Laurie.
  15. Marie Jose:
    11 november 2014
    Hey Theo, Het zit in de familie he' , Miriam schreef : Frans.....n man van de wereld, haha !! Maar goed, wij zijn blij om te horen dat het met jou goed gaat. Ook Lotte en Arjan zijn in Varanasi geweest,als ik het me goed herinner.( ben ik zelf toch niet geweest......neee, daar nie ) Ik blijf liever wat dichter bij huis, maar dat wist je al,toch ?
    Het begint al aardig op te schieten he', jouw "droomvakantie", nog een week of 5/6, dan zijn jullie weer allemaal samen!! Blijf voorzichtig, en blijf genieten!! Groeten van ons !!
  16. Marink:
    12 november 2014
    Ha die Theo,
    Naarmate het (school)jaar dichter naar de kerst kruipt, de dagen kouder en donkerder worden hier, zoek ik vaker naar jouw verhalen. Ik herlees ze, bekijk foto's en onthaast. En ben stikjaloers op jouw lef om los te laten en te gaan waar je trappers je brengen.
    Groet,
    Marink
  17. Rini:
    17 november 2014
    Hi Theo,

persoonlijk vind ik landen als Nepal en India nog boeiender dan alles wat je in het Midden-Oosten tegenkomt (maar dat is een kwestie van smaak, natuurlijk) waarschijnlijk omdat de contrasten waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt zo groot kunnen zijn. Ik ben nog het meest onder de indruk van jouw gastlessen, die ongetwijfeld in het Engels waren, en ik nodig je graag uit om, na je terugkeer, enkele gastcollege's in het Engels te verzorgen in mijn Cambridge groepen ;)

Ik blijf je avonturen uiteraard volgen en pas goed op in dat drukke en niets ontziende verkeer, dat niet berekend is op weggebruikers zoals jij. Hartelijke groeten!
  18. Hettie & Frank:
    17 november 2014
    Waarom zagen wij eerder de foto van neef Frans dan de bovenstaande tekst....