Fietsen in de Himalya

26 oktober 2014 - Lumbini, Nepal

Ik ga hier niet beweren dat ik de Mount Everest of de Annapurna op gefietst ben, maar ik heb de Himalaya toch aardig in de benen. Wat op de kaart aangegeven werd als de ‘Kathmandu Valley’ bleek meteen al goed voor een aantal kuitenbijters. Daarbij is het wegdek vaak van abominabele kwaliteit, wat bepaald niet bevorderlijk is voor een relaxed ritje. De weg van Kathmandu naar Pokhara, ruim tweehonderd kilometer westwaarts, was ook nog eens zo druk dat er nauwelijks ruimte voor een eenzame fietser overbleef. Eenzaam, want ik ben een uitzondering in het drukke verkeer van bussen, auto’s, brommers, motors, riksja’s, koeien, handkarren en bewegende bossen hout en gras. Wat betreft die laatste categorie; in het voorbijgaan blijkt dat iemand die met een band aan het hoofd mee torst.

En nu het goede nieuws: fietsen in Nepal is fantastisch! Van de uitdaging om te overleven in het drukke stadsverkeer van Kathmandu tot het genieten van de Siddhartha Highway tussen Pokhara en Lumbini in het zuiden. Deze laatste route door de uitlopers van de Himalaya is zo spectaculair en afwisselend dat hier het grootste probleem was om ook de weg in de gaten te houden. In elke bocht van de weg word je weer verrast door de vergezichten met diepe ravijnen, een snelstromende rivier, rijstterrassen tegen de hellingen, half verscholen dorpjes, eenzame kleurige huisjes en –langs de weg-  stalletjes met heel lekkere baksels. Ik denk dat ik hier aardig op gewicht blijf…..

De klimaatomstandigheden zijn in oktober ideaal, wat mij betreft. Een temperatuur rond de vijfentwintig graden, droog (de moessonregens zijn net voorbij) en weinig wind. De vegetatie is uitbundig met –naast de alom tegenwoordige bananenboom- zo’n beetje alle planten die in de Nederlandse huiskamers in potten voor het raam staan. En tenslotte: water! Overal zie en hoor je water. Het komt uit de bergen gesijpeld, gespoten en gevallen. Onder dat water zijn vrouwen aan het wassen (ook zichzelf), vaten aan het vullen en eten aan het koken. Wat een verschil met de woestijn in Iran!

Dit alles maakt het fietsen hier tot een feestje. Het soms urenlang klimmen is gemakkelijk op te brengen, ware het niet dat ik momenteel flinke spierpijn heb in mijn bovenbenen. Dat is weer een gevolg van een ‘wandeling’ in de bergen ten zuiden van de Annapurna. Ik had het kunnen weten; ik moet het bij het fietsen houden!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rémy en Jeanne:
    Hoi Theo,

Weer een mooi, ander plaatje geschetst! Blij te horen dat iemand met een dijk van een conditie - mag ik toch zo langzamerhand we aannemen! - toch ook nog altijd stevige spierpijn krijgt van een simpele(?) 'wandeling'!
    Hou je veilig!

Rémy
  2. Joke wolters:
    26 oktober 2014
    Dag globetrotter, "schoenmaker, houd je bij je leest" of "biker, keep on biking"....Nee hoor, verleg je grenzen maar! Je doet niet anders trouwens, tijdens deze pelgrimage. Mijn leven lijkt daarbij saai, maar.....ik heb een coachingssessie in Schotland gegeven, in het engels. Toch ook mooi!
    Ga je nog een klooster in?? Even pas op de plaats om alles te verwerken? Ben benieuwd!
    Geniet van de zuivere lucht in dat prachtige land!!
  3. Leonoor Stunnenberg:
    Hoi Theo,
    Toch een hele goede keuze geweest om door Nepal te fietsen!
    Ik heb nog even op de kaart gekeken om te zien waar je nu bent en zag dat je al bijna je doel hebt bereikt! Van nu af aan wat minder snel fietsen anders ben je veel te vroeg op je eindbestemming! En dan duurt het wachten lang op je lieve familie! Saludos Leonoor.
  4. Joke:
    26 oktober 2014
    Dit is wel het leukste stuk geloof ik.
    En een mooi land.
    En ook veel te zien..
    Geniet er maar van,dat doen wij van je verhalen.
    Groeten joke van der donk.
  5. Ad en Tiny van Wassenaar:
    26 oktober 2014
    Pfff Theo, ik stap morgenochtend gewoon wel op de fiets voor mijn dagelijkse ritje Oijen -Oss v.v. als ik geluk heb dan is het droog en niet te veel wind in de polder. Wat er wel allemaal niet is dat vertel jij in je verhaal, vrouwen die de was doen, rijst oogsten, hoge bergen, en dan ook nog even een speldeprikje er tussen door, vijentwintig graden, veel vruchten.
    Nou dan doe ik het morgenochtend maar met voorbij razende trekkers met giertonnen die als het even kan er een sport van maken jou van de weg te rijden. En dan het ergste van allemaal, WINTERTIJD !!! Neen ik ben helemaal niet jaloers op jou. en mocht je dan weer zo'n ezel met een bos hout of strooi tegenkomt, dan denk je toch zeker wel aan ons op het TBL in donker Oss. Theo, Fiets, lach, bid, geniet en bewonder zonder ons.
  6. Henk Janssen:
    hoi Theo,

afgaand op het opschrift op je fiets is het: "mission accomplished". Je heb BAM immers al bereikt en ook al weer achter je gelaten. Wellicht nog een sticker erachter plakken met de eindbestemming in Sri Lanka erop? Nu heb ik er nooit aan getwijfeld of je het zou halen, maar eens te meer is het een prestatie en ervaring om trots op te zijn. Het restant van de tocht lijkt (althans grafisch gezien op de kaart) nog maar een peulenschil in vergelijk met wat je al hebt afgelegd. Geniet dus volop, de tijd lijk je er voor te hebben.

grt. Henk
  7. Jan en mignon:
    27 oktober 2014
    fantastisch Theo, we begrijpen dat je enorm geniet van alles behalve dan dat beetje spierpijn. Hartelijke groet uit druten, op misschien een wel een van de laatste zachte herfstdagen van dit jaar: 17 graden, zonnetje, prachtige kleurende bladeren. :-)
  8. Marie Jose:
    27 oktober 2014
    Genieten, Genieten. Genieten dus !!!
    Hartstikke mooi man !!
    Groeten van ons allen, ook van ons mam die hier nu voor n paar dagen is !!! :)
  9. Lotte:
    27 oktober 2014
    Wow, fantastische foto's, lijkt al op India! Heel veel succes en plezier verder en kijk uit voor de heilige koeien/kalfjes/stieren in India ;)
  10. Ilja:
    28 oktober 2014
    Ha die Theo,

ik blijf smullen van je verhalen, lijkt bijna of ik achterop je bagagedrager zit: je schrijft zo mooi dat ik het plaatje wel kan maken! Het heeft dus geholpen dat we hier met z'n allen hebben gebeden dat je Pakistan zou skippen. Alhoewel statistisch gezien fietsen in India wellicht nog gevaarlijk is....
    Blijf koers houden Theo, intussen koersen wij hier op 2e SE-week af!
  11. Peter Gijsman:
    28 oktober 2014
    Hallo Theo,

Leuk om je verhalen uit het mooie Nepal te horen. Als ik het mij goed herinner is je huidige locatie, Chitwan, bij het gelijknamige Nationale Park. Volgens mijn kennen ze daar onze 'Bernhard' ook nog wel... Veel fietsplezier :-)
  12. Karin doup:
    29 oktober 2014
    ha Theo,
    heel mooi om jouw verhalen te lezen! Het brengt zoveel herinneringen naar boven: zo heb ik ook zo genoten van Pokhara (op 2e kerstdag zat ik in een roeibootje op het meer) en in Chitwan oog in oog stond (als enige bescherming een dunne boom waar ik net achter paste!) met een neushoorn. Wat moet je inderdaad genieten!! blijf dit doen.
    lfs,
    Karin Doup
  13. Ineke en Frits:
    31 oktober 2014
    Hoi Theo,
    Heb weer genoten van je verslag en foto's. Ongelofelijk, hoeveel verschillende naturen en culturen jij meemaakt. Een luilekkerland voor een geograaf.
    Heb me vorige week in Turkije afgevraagd hoe dat geweest moet zijn voor jou, fietsend over die afstanden en dan dacht ik vaak terug aan mijn fietservaringen in de states. Alleen maar mooi en bijzonder!
    Geniet verder, veel lieve groeten, ook van Ineke,
    Frits
  14. Gijsbert Smit:
    1 november 2014
    Hi Theo, alles goed ? leuk om alles te lezen.

Kennissen van me maakten dezelfde tocht als jij van af Nepal naar Cambodja. Heb je nog tips nodig?

Groet,

Gijsbert De man heet Maarten Bink en zit op facebook