De eerste duizend

22 juli 2014 - Linz, Oostenrijk

..zitten erop! Om precies te zijn 1156 km., in 11 dagen dus dat gaat goed. Dat je onder 'kaart' op dit blog een ander getal vindt, heeft te maken met het hemelsbreed berekenen. Je hoeft geen groot geograaf te zijn om te snappen dat in werkelijkheid de afgelegde afstand altijd meer is. Dit gold zeker in Duitsland, waar het stijgen en dalen niet op leek te houden. Dan lijkt Duitsland toch groot (al dachten sommigen in het verleden daar anders over..).

De rustdag in Regensburg was aangenaam in een prachtige stad en een bedenkelijke camping. Er bleek het hele weekend feest en dat speelde zich precies 50 mtr. van mijn tent af. De hele dag foute muziek, worst en bier, heel veel bier, want het was warm. Ik heb me 's avonds maar laten verleiden door zo'n mevrouw met boven de jurk uitpuilende borsten tot het nuttigen van vier braadworsten met Kraut - en een halve liter bier natuurlijk. De volgende morgen werd er op hetzelfde terrein overigens een openbare mis opgedragen, mèt hoempapa-band en een vaandeldrager. Op de achtergrond lagen de worsten alweer op de barbecue!

Ik heb het tot nu toe goed naar m'n zin in mijn eentje. Had wel m'n eerste heimweemomentje (fase 2, Wouter?!), maar een telefoontje met Rian en een van de kinderen (die in Spanje bleek te zitten, had ik even gemist..), deden goed. Heb tot nu toe weinig behoefte om 'contact te zoeken'. Kreeg op de camping een Nederlandse krant van een stel ( de Telegraaf, maar ja) en heb een tijd zitten kletsen met een franse jongen uit Lyon die op weg was naar... Istanbul! Hij had geen vaste route, geen plan en geen tent.  Hij knoopte een stuk landbouwplastic aan een tak en ging eronder liggen. Kampeerde meestal  ''wild'', maar vond het nu toch tijd voor een douche. Fascinerende gast.

Mijn grootste vriend is m'n gps (Garmin Oregon 650). En zoals dat gaat met vrienden zijn we het soms oneens. Uiteindelijk gaat het erom een modus te vinden tussen 'kortste afstand' en 'aantrekkelijke route'. Soms heeft Garmin gelijk, soms ik, maar je weet het pas achteraf.

De Dounaradweg valt in Duitsland een beetje tegen; langs de rivier ligt op veel plaatsen een dijk en waar wij het fietspad òp de dijk leggen, leggen de Duitsers hem erachter... een gemiste kans dus. Wel heerlijk rustig fietsen, wind mee, beetje slalommen tussen de fietsende pensionades.Vandaag bij Passau de grens met Oostenrijk gepasseerd. Het goede nieuws: de Donauroute is hier werkelijk prachtig! Minder is: het regent bijna de hele dag en dat lijkt nog wel even te duren... Eigenlijk kan het me niet zoveel schelen; als je eenmaal nat bent, maakt het niet meer uit en 's avonds zit ik lekker droog in m 'n tentje. Dat geldt niet voor iedereen; het washok staat hier vol met Hongaren die proberen droog te worden.

Nog twee dagen de Donau volgen tot Wenen en dan richting Hongaarse poesta!

1. Karin:
    22 juli 2014
    Ha Theo,
    Leuk verhaal. Geniet van de donauroute. Hoop dat je ook een stukje 'droge' route rijdt. Tot het volgende verhaal. Groeten ook van Bram en Balou
  2. Rémy en Jeanne:
    22 juli 2014
    Je hebt talent, man! Blijf schrijven! Hou je haaks: er wordt aan je gedacht!
  3. Laurie:
    23 juli 2014
    Hoi Theo, leuk om je verhalen te lezen. Op dezelfde grensovergang ook in de stromende regen staan liften.Maak ook een foto van Hyderabad. Regelmatig overheen gevlogen en dan zag ik die plaats op de monitor waar de vliegroute op stond. Altijd benieuwd naar geweest. Maar geniet eerst van Hongarije!
  4. Henk Janssen:
    Hoi Theo,
    Mooi om te lezen, en ook fijn dat je het naar je zin hebt.
    Je schema lijkt tot nu toe ijzersterk. Hadden we niet anders verwacht. Geniet van iedere dag!

Groeten uit Toronto, Henk, Marian, Ellen en Stefan, Niels
  5. Casper:
    23 juli 2014
    Al zelf een prakkie gemaakt?
    Geniet & succes!
  6. Eric Oostdijk:
    Hoi Theo,

Alhoewel weg bij TBL blijf ik je volgen op je reis. Inspirerend om te lezen wat je beleeft. Ik zie het voor me jij en de Duitsers, heerlijk!
    Ik wens je een boeiende tocht verder.

Groet,

EricOostdijk
  7. Henri:
    23 juli 2014
    Wow, nu al een mooi verhaal en je bent nog niet eens Europa uit!!! Ik kijk uit naar je volgende verhaal!! Blijf genieten. Groeten uit San Marino!
  8. Lindy:
    23 juli 2014
    Vanuit de harte-Provence leuk om je verhaal te lezen! Geniet van de Donau route, we lezen vast snel weer wat van je! Groetjes Lindy
  9. Johan Verdiesen:
    Hoi Theo,

Fraai verslag. Herkenbare momenten van mijn fietsreis naar Oostenrijk, toen nog met een routeboekje. Via GPS rijden is inderdaad (bijna) onmisbaar.
    Kijk met veel belangstelling uit naar je volgende verslagen.
    Groet en veel succes,

Johan Verdiesen
  10. Leonoor Stunnenberg:
    Hoi Theo,

Weer prachtig geschreven, je verhaal!!
    Je volgende verslagen zullen vast even leuk zijn om te lezen! Geniet van Oostenrijk want je bent er snel weer doorheen...in jouw fietstempo!
    Groetjes,
    Leonoor
  11. Allard:
    23 juli 2014
    Mooi verhaal, goed te weten dat het je goed af gaat in je eentje. Meeste kans dat je dan andere interessante mensen ontmoet.
  12. Hella:
    Ha Theo,
    Ik geniet van je verhalen, jammer dat het zo regent. Veel plezier en geniet onderweg.
    Vanuit (een veel te warm) Berlijn.
    Groet Hella
  13. Mark vd Wiel:
    Ha Theo,
    Al zitvlees aan het kweken? Tour-de-France is niets vergeleken met jouw Tour. Wenen: mooie stad, herinner me nog dat ik daar gaaf hardgelopen heb op het Donau-Insel, maar aan hardlopen zul jij wel niet denken. Succes, en ik ga je verhalen zeker zo nu en dan volgen.

Groet, Mark
  14. Arnold Elsen:
    Dag Theo,

Leuk verslag volg je op de voet. In ieder geval al wat duitse cultuur mee gekregen. Ik hoop dat het weer wat beter wordt.
    Wil die fransman niet mee fietsen naar Istanboel. Ben benieuwd naar je volgende verhaal,

Gr. Arnold
  15. Mieke:
    24 juli 2014
    Ik houd van lezen en fietsen. Theo je hebt er een fan bij.
    Succes en geniet ze
  16. Rian Vervoort:
    Hey Theo,
    Mooi om je verhaal te lezen en op deze manier je te kunnen volgen op je reis. Hoop dat het weer snel opknapt.
    Veel plezier en tot je volgende verhaal, ik kijk ernaar uit!!
    Groetjes, buurvrouw Rian
  17. Karin doup:
    25 juli 2014
    fietsen in de regen????? Goh, dat komt me bekend voor!!! Was jij niet mede-organisator van de personeelsdag? hi, hi. Je doet het prima volgens mij. Blijf genieten van al het moois en wat het ontmoeten van fascinerende mensen betreft: dit is nog maar het begin. Geniet ook daar van!!
    liefs,
    Karin
  18. Eric:
    25 juli 2014
    He Theo,

Probeer die naam van die bedenkelijke camping in Regensburg te onthouden. Als docent Duits heb ik het idee die ook gezien te moeten hebben.......! Groet, Eric
  19. Leon Hoeks:
    26 juli 2014
    Hoi Theo,
    Het klinkt nu al aantrekkelijk terwijl de meest interessante stukken nog gaan komen.
    Ik blijf je volgen.
    Succes!
  20. Harry dekkers:
    26 juli 2014
    Met interesse lees ik je geweldige reisverhalen , petje af voor dat solo project.
    Het is af en toe zeer goed om dicht bij jezelf te zijn en te komen.
    Blijf het volgen, succes verder.
  21. Tom:
    Hoi Theo,
    Mooi verhaal Wat een pech dat jij je weer moest laten verleiden door zo'n dirndltype. Ik merk het nu al, het is enorm afzien. Maar je we weten het allemaal al. Je bent een bikkel. Veel plezier verder.
  22. Gerard Hofman:
    Beste Theo,

Je gaat als een speer! Geweldig. Mooi om je ervaringen te lezen. Wel op tijd stoppen om van al het schoons te genieten.

Groetjes Gerard en Gerda
  23. Marie Jose:
    27 juli 2014
    Weer een mooi verhaal, Theo !
    Je moet ook weer niet te snel willen, anders moet je halverwege de Herfst in Sri Lanka wachten op Rian en de kids, en heb je te weinig kunnen genieten van al het moois onderweg !
    Groeten, ook vanuit Horssen !!
  24. Jan Coppens:
    28 juli 2014
    Lekker bezig, nieuwe, oude collega! Als je je na een week al laat verlijden tot het eten van vier worsten door de erste de beste vrouw in een strak jurkje, waartoe ben dan in staat over enkele weken? Ik erg benieuwd en hoop het allemaal te lezen. Het fietsen gaat je goed af (had niet anders verwacht). Succes!
  25. Dymphi van den heuvel:
    29 juli 2014
    Hallo Theo
    Hoe gaat het ,wij genieten van jou reis verhalen.
    De kinderen vragen regelmatig waar zit Theo nou.
    Ik zeg dan hij zit niet maar fietst .
    Heel veel kusjes van ons Dymphi
  26. Anneke en Wim Verhoeven:
    29 juli 2014
    Hoi Theo , weer een heel mooi reisverhaal met mooie foto,s. Leuk om je te kunnen volgen, spannende tocht zeg! Het verhaal van die lekkere vette worsten kennen wij, zijn net terug uit Duitsland. Goeie reis verder. Groeten.
  27. Arnold Elsen:
    30 juli 2014
    Hoi Theo,

Volgens mij ga je als een speer; zie dat je bij het Balatonmeer bent aangekomen; prachtige omgeving, zijn we 2 jaar geleden ook geweest notabene in dezelfde plaats. Ik zou zeggen geniet ervan. Regen inmiddels gestopt?

Gr. Arnold.
  28. Jos Salet:
    30 juli 2014
    Prachtig verhaal Theo en succes.